Antalet elever med problematisk skolfrånvaro, även så kallade hemmasittare, i Stockholm har dubblerats på fyra år och riskerar att inte få den utbildning de har rätt till.
Enbart i Stockholm är nästan 1000 barn hemmasittande.
Det behövs fler verktyg för att kunna hjälpa dessa barn och dagens lagstiftning är otillräcklig. Moderaterna i Stockholm stad kräver följande av regeringen och skolministern Lotta Edholm (L).
- Tydliggör kriterierna för långvarig frånvaro i skollagen så att alla skolor vet vilka gränsvärden de har att förhålla sig till.
- Ge Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) ett uppdrag att föra nationell statistik över långvarig frånvaro.
- Gör det lättare att få tillstånd för huvudmän att bedriva fjärrundervisning för denna grupp elever.
Dagens lagstiftning är otydlig och otillräcklig. Det behövs fler för att kunna hjälpa de barn som har en problematisk skolfrånvaro. Många barn får idag inte den hjälp de behöver och har rätt till. Här måste regeringen agera. Säger Andréa Hedin (M) oppositionsborgarråd i Stockholm stad.
I dag ger inte Skollagen någon tydlig definition av vad längre eller upprepad frånvaro innebär i form av omfattning, frekvens eller procentsats. Det innebär en stor risk för att kommuner hanterar frågan olika och dessutom agerar olika kraftfullt. Det finns inte heller någon aggregerad, nationell data på hur många barn som är berörda.
Ingen huvudman i Sverige har ännu fått tillstånd att erbjuda distansundervisning som särskilt stöd. Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) har senast i maj 2022 överlämnat en skrivelse till dåvarande utbildningsministern att dagens regelverk inte är ändamålsenliga och inte fungerar i praktiken.