Lidköpings kommuns utveckling av lokalsamhället ska bland annat bygga på omvärldskunskap.
Därför har nu Stenhammarskolan, Stenportsskolan, Östbyskolan, Wennerbergsskolan och Rudenschöldskolan blivit beviljade medel för att jobbskugga i Pforzheim i Tyskland.
Jobbskuggning innebär att man följer en person som arbetar med samma sak som en själv. Syftet med att jobbskuggningen är att lära mer om hur mottagandet kring nyanlända barn och elever ser ut i Tyskland samt att få ett vidare internationellt perspektiv på skolans arbete. Jobbskuggningen är en del av ett tolvmånadersprojekt som finansieras av Erasmus+, som är EU:s program för internationellt samarbete och utbyte inom utbildning, ungdom och idrott.
Under tre tillfällen under läsåret 2016-2017 ska totalt 15 personer få chansen att ta del av en jobbskuggning. Tre personal från varje berörd skola ska delta vid de olika tillfällena. Under fem dagar får de möjligheten att jobbskugga tyska kollegor för att få se hur arbetet kan fungera i en tysk skola. Pforzheim är en stad som ligger i den tyska delstaten Baden-Württemberg och har ca 120 000 invånare. Skolorna i området har lång erfarenhet av att arbeta med flyktingbarn och nyanlända och använder sig bland annat av språkförberedande klasser för att påskynda integrationen.
Lidköpings kommun hoppas på att jobbskuggningen ska:
- Höja kompetensen hos våra pedagoger och på enheterna.
- Höja kvalitén i undervisningen genom att söka nya undervisningsmetoder och arbetssätt.
- Öka förmågan inom basfärdigheterna matematik, naturvetenskap, läs- och skrivförståelse.
- Förhindra framtida avhopp innan avslutad gymnasieutbildning, så kallade ”dropouts”.
Det finns också förväntningar om kunskapsinhämtning kring språkutvecklande arbetssätt, kunskaper angående kartläggning av elevernas kompetenser, strategier, organisationens rutiner och hur elever inkluderas i tysk kultur och traditioner.