Ny bok på Routledge om digitalisering och digital kompetens inom utbildning
Hem UTBILDNING Ny bok på Routledge om digitalisering och digital kompetens inom utbildning

Ny bok på Routledge om digitalisering och digital kompetens inom utbildning

Publicerat av: Redaktionen

Forskare vid Högskolan Väst och Umeå universitet ger ut en ny bok på Routledge om digitalisering och digital kompetens inom utbildning.

Boken samlar nordiska forskare som ger perspektiv på digitalisering och utbildning.

När utbildningssystemet digitaliseras, leder det ofta till förväntade och önskade konsekvenser, men ibland även till oväntade och oönskade effekter.

Digitaliseringen påverkar inte bara hur undervisning och lärande utförs, utan har även en påverkan på politiska beslut, ledarskap, den administrativa strukturen och den tekniska infrastrukturen.

Boken Digitalization and digital competence in an educational context: A Nordic perspective from policy to practice ger utifrån ett nordiskt perspektiv en djupgående inblick i den intensiva diskussionen om digitalisering och digital kompetens inom utbildning.

– I den här boken utforskar vi hur digitalisering och digital kompetens har blivit en integrerad del av utbildningsvärlden. Vi tar olika perspektiv i beaktande och bjuder in olika författare för att förstå de komplexa konsekvenserna av digitaliseringen, berättar Sara Willermark från Högskolan Väst som är en av redaktörerna.

Aktuella exempel visas
Författarna är en blandning av ledande forskare så som exempelvis Ann-Thérèse Arstorp och Andreas Lund men också doktorander. Boken presenterar aktuella exempel och framåtsyftande perspektiv från framstående nordiska forskare och är av intresse för doktorander, forskare och andra som är engagerade i frågor om digitalisering och utbildning.

Ny bok på Routledge om digitalisering och digital kompetens inom utbildning

Sara Willermark från Högskolan Väst är en av redaktörerna till den nya boken.

Förordet i boken är skrivet av forskarna Jo Tondeur och Sarah Howard, som är verksamma vid Vrije Universiteit i Bryssel och University of Wollongong i Australien. De ger ett utifrånperspektiv på det nordiska perspektivet och fördjupar diskussionen om digitalisering och digital kompetens inom utbildning.

Bokens avslutande kapitel är författat av Roger Säljö, professor i pedagogisk psykologi, vid Göteborgs universitet och påvisar betydelsen av att beakta teknologins roll när vi utforskar hur människor lär och utvecklas.

Redaktörer vid sidan av Sara Willermark är Anders D. Olofsson och J. Ola Lindberg (red) från Umeå universitet.

Välkommen på ett online-seminarium

Den 13 december klockan 13-15.30 hålls ett online-seminarium där boken presenteras. Öppet för alla! Till anmälan

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>