Hur skapas en skola som verkligen rustar eleverna för framtiden?
En skola där undervisningen inte bara drivs av beprövade metoder, utan också på den senaste forskningen.
Genom att delta i forskningsprojekt får skolor en unik möjlighet att testa och utveckla nya metoder, samtidigt som elever och lärare blir en del av vetenskapliga studier. När forskning, skola och bransch möts stärks undervisningen och kunskap omsätts i praktiken. Realgymnasiet deltar i två omfattande forskningsprojekt – samarbeten som inte bara förändrar utbildningen, utan också bidrar till ny vetenskap.
Forskning om hästvälfärd – hur utrustning påverkar hästar
Realgymnasiet i Örebro samarbetar med Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) och Örebro Fältrittklubb (ÖFK) i ett forskningsprojekt som undersöker hur olika utrustningsval påverkar hästars välfärd. Målet är att öka kunskapen och ge evidensbaserade råd inom ridsporten. Forskningsprojektet pågår fram till år 2026.
Docent Elke Hartmann, etolog och hästforskare vid SLU, berättar:
– Vi fortsätter med datainsamling på två nya ridskolor och börjar analysera insamlade data från totalt fyra ridskolor. Vi kommer att studera hästens beteende under ridning med bett jämfört med bettlöst, samt tygeltryck och hästens rörelsemönster. Efter detta kommer vi att utvärdera enkäter från ryttarna om ridkänslan och hur de upplevde hästarna under studien, samt ridlärarnas upplevelse av hästarna under lektionerna. Vi har även ett antal intervjuer som ska granskas. Elke nämner också framtida studier med hästar och ryttare på hög dressyrnivå, vilket hon ser fram emot.
Ronja Hellqvist, en av deltagande eleverna på Realgymnasiet i Örebro säger:
– Det är så många kunniga människor som lagt ner tid på studien, och att få ta del av deras kunskap är otroligt intressant. Jag är så glad att jag får vara med.
Hur skolhundar stärker elevers välmående och studieresultat
I samarbete med Linköpings universitet pågår ett ULF-projekt (Utbildning, Lärande, Forskning) som utforskar hur skolhundar kan stärka trygghet, närvaro och välbefinnande hos gymnasieelever. Projektet fyller en viktig lucka i svensk forskning och har potential att ge elever bättre förutsättningar att lyckas i skolan.
Insamling av data fram till sommaren
Rie Henriksen, universitetslektor vid Linköpings universitet och projektledare, ger oss en inblick i framstegen:
– Genom verktyget LoopMe samlar vi nu in data under några månader som handlar om elevernas upplevelser av en social tjänstehund på skolan. Vi undersöker också hur hundarna beter sig i olika aktiviteter och vilka effekter det har på eleverna. Det hjälper oss att förstå samspelet mellan hundar och elever ännu bättre. I sommar analyserar vi data och i början av hösten räknar vi med att kunna presentera en slutrapport, förklarar hon.
Carina Björklund, lärare på Realgymnasiet i Västerås och deltagare i ULF-projektet säger:
– Att forskare följer oss och eleverna gör att vi kan bevisa effekterna på ett konkret sätt och att forskningsbaserat arbete är värdefullt. I framtiden hoppas jag att våra resultat sprids och att ännu fler elever får möjlighet att ta del av skolhundsteam.
Forskning och samarbeten som gör skillnad
Genom dessa forskningssamarbeten får elever och medarbetare tillgång till ny kunskap som påverkar framtidens undervisning. Lärande fortsätter att vara en aktiv part i forskning som utvecklar utbildningen och ger elever bästa möjliga förutsättningar för både studier och arbetsliv.
Denna samverkan skapar inte bara mervärde för elever och lärare utan bidrar också till samhällsutveckling genom att främja hållbara och evidensbaserade lösningar som möter framtidens behov och utmaningar.
Lärandegruppen i Sverige AB har sitt huvudkontor i Norrköping och är en av de större aktörerna inom utbildning i Sverige. Lärandegruppen driver 36 enheter inom Lärande Förskola, Lärande Grundskola, Realgymnasiet, Consensum och Yrkeshögskolan SKY. Genom Lärande Partner tillhandahålls relevant kunskap för elever, med fokus på partnerskap och nätverk i framtidens tillväxtbranscher.