Hem NYHETER Skolledare i en digitaliserad värld – ny bok visar konkret hur skolledare kan leda digitaliseringsprocessen i skolan

Skolledare i en digitaliserad värld – ny bok visar konkret hur skolledare kan leda digitaliseringsprocessen i skolan

Publicerat av: Redaktionen

Enligt Skolverkets målsättning för år 2022 ska alla elever ha utvecklat adekvat kompetens, och digitaliseringens möjligheter ska leda till bättre resultat och effektivare verksamhet.

Men hur gör man det?

Skolledare i en digitaliserad värld – ny bok visar konkret hur skolledare kan leda digitaliseringsprocessen i skolan

Malin Frykman vill med sin bok Skolledare i en digitaliserad värld konkret visa hur skolledare kan lyckas med att leda det arbetet.

Hur skapar vi lärande organisationer och leder lärande i en digitaliserad värld? Hur bygger vi en dela-kultur med hjälp av det kollegiala lärandet?

Digitaliseringen av skolan handlar väldigt lite om teknik. Det handlar om att leda en pedagogisk verksamhet mot skolans uppdrag i styrdokumenten. Skolledare i en digitaliserad värld visar hur detta kan se ut och vad skolledare behöver göra för att lyckas. Läsaren får följa hela processen, från att sätta mål till att utvärdera.

Skolledare i en digitaliserad värld ger handfasta råd och tips hur vi ska implementera de samlade nationella strategierna för svensk skola. Författaren, som har bred erfarenhet av digitalisering inom skolan ur en skolledares perspektiv, beskriver vad som krävs för att anpassa arbetet till en verksamhet som ska genomsyras av digital kompetens utifrån skolans uppdrag.

– Det sägs ofta att skolledaren är en viktig och avgörande faktor i arbetet med skolans digitalisering. Men alltför sällan beskrivs det hur skolledaren ska göra för att lyckas med det. Det vill jag ändra på genom att dela med mig av mina erfarenheter och hur man gör. Jag tror att många skolledare har ett behov av att konkret se hur detta kan gå till. Då blir det lättare att leda den egna skolans process. Min bok är skriven från en skolledare till en annan och är tänkt att finnas där som ett möjligt stöd på vägen, säger Malin Frykman , som författare till Skolledare i en digitaliserad värld .

Om författaren
Malin Frykman har bred erfarenhet av digitalisering inom skolan ur en skolledares perspektiv, bland annat som rektor och som skolutvecklare med fokus på digitalisering. Till vardags är hon verksam som utvecklingsledare i Kungälvs kommun.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>