Fem framgångsfaktorer som bidrar till digitaliseringen av skolan

Efter snart två år av det treåriga forskningsprojektet ”Det digitala lärandets möjligheter” har de medverkande skolorna identifierat flera lärdomar. Bland annat vad man som ledare bör tänka på för att framgångsrikt bidra till digitaliseringen av skolan.

Fem framgångsfaktorer som bidrar till digitaliseringen av skolan 1Den svenska skolan står inför en stor strukturomvandling de kommande åren och därför är målet med Samsungs forskningsprojekt ”Det digitala lärandets möjligheter” att generera nya kunskaper och insikter om hur vi kan lyckas med digitaliseringen av skolan. Forskningsprojektet som startade 2015, bedrivs under tre år och följs av Åke Grönlund, professor i informatik och Matilda Wiklund, lektor i pedagogik.

13 högstadieklasser på fem skolor runt om i Sverige har fått tillgång till kompetensutveckling, teknik och digitala läromedel för att få förutsättningarna att genomföra en digitaliseringsprocess. Samsung är initiativtagare till projektet som bedrivs i samarbete med Atea Sverige och Gleerups Utbildning.

– Att lyckas med digitaliseringen av skolan handlar om så mycket mer än att dela ut lärplattor. Vi ville se vad som händer när fem olika skolor får de förutsättningar som krävs, med teknik men också stöd i kompetensutveckling och digitala läromedel i en omfattning som inte gjorts tidigare, säger Elin Wallberg, ansvarig för Corporate Citizenship på Samsung Norden.

Det visar sig tydligt att det finns en del utmaningar för skolorna i projektet, men också att de börjar hitta sätt för att anpassa sig efter en mer digital tillvaro. Att ledarskapet är en av nyckelfaktorerna för att lyckas med digitaliseringen är sedan tidigare identifierat i forskningen, men hur man faktiskt leder en digitaliseringsprocess i skolan pratas det mindre om.

– Som rektor måste man ge tid åt förändringsarbetet och visa att det är prioriterat och en tydlig punkt på agendan, annars kommer inte lärarna att välja att digitalisera undervisningen. Det är en alldeles för stor förändringsprocess att driva för en enskild lärare, säger Amelie Wahlström rektor på Vålbergs skolan i Karlstad kommun, en av de fem medverkande skolorna i projektet.

Två år in i projektet kan de medverkande lärarna och rektorerna nu dela med sig av sina viktigaste tips för hur ledarskapet kan gynna skolans digitalisering.

Fem tips för att lyckas med digitaliseringen av skolan
1. Sätt ett tydligt gemensamt mål och planera hur ni steg för steg tar er dit.
2. Sätt en tydlig intern projektstruktur med regelbundna avstämningar.
3. Fördela ansvaret och låt flera medarbetare hjälpa till att driva processen framåt.
4. Satsa på kollegialt lärande och försök vara ett digitalt föredöme.
5. Inspireras av andra och uppmärksamma goda exempel.

Om projektet “Det digitala lärandets möjligheter”:

13 högstadieklasser på fem skolor runt om i Sverige har fått tillgång till kompetensutveckling, teknik och digitala läromedel för att få förutsättningarna att kunna genomföra en digitaliseringsprocess.

Forskningsprojektet följs av Åke Grönlund, professor i informatik och Matilda Wiklund, lektor i pedagogik. Målet med projektet är att generera nya kunskaper och insikter om hur vi kan lyckas med digitaliseringen av skolan.

Medverkande skolor
Vålbergs skolan i Karlstad kommun
S:t Olofs skola i Sigtuna kommun
Strömsnässkolan i Markaryds kommun
Runby skola i Upplands Väsby kommun
Björkenässkolan i Löddeköpinge kommun