Hur integreras forskning i skolundervisningen?

Den frågan ska en nyinrättad forskartjänst söka svara på. Just nu finns en treårig forskartjänst att söka hos Piteå kommun.

Uppdraget är att bedriva skolnära forskning i kommunens skolor. Tjänsten finansieras av Riksbankens jubileums fond, Sparbanken Nord och Piteå kommun.

Enligt skollagen ska utbildningen i skolan vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. I det praktiska arbetet med att integrera vetenskap och forskning i skolan ställs kommuner, skolor Hur integreras forskning i skolundervisningen? 1och lärare inför stora utmaningar. Särskilt stor tycks utmaningen vara för lärare som undervisar i skolämnen med svag vetenskaplig bas, estetiska ämnen, yrkesämnen eller yngre elevers/barns undervisning.

Skolnära forskning i Piteå kommun delfinansieras av Sparbanken Nord
Piteå kommun söker en forskare som vill bidra med kunskap om kommunens arbete med att knyta undervisningen till forskning. Den här satsningen är möjlig genom att tjänsten finansieras till 75% av Riksbankens jubileumsfond och till 25% av Sparbanken Nord.

Sparbanken Nord – Framtidsbanken ser utbildningsfrågan som en viktig och prioriterad fråga i sitt arbete med regional utveckling.

-En viktig del i att utveckla skolan och undervisningsmetoderna är att ta vara på den erfarenhetsbaserade kunskapen som finns hos alla lärare idag. Att sammanföra forskare och lärare ökar möjligheten till kunskapsspridning kring undervisning och lärandet vilket gagnar hela vår region, säger Kjell-Åke Nilsson, vice VD, Sparbanken Nord – Framtidsbanken.

Kristina Hansson, vetenskaplig ledare, vid utbildningsförvaltningen, välkomnar tillskottet till kommunen.

-Det är oerhört glädjande att vi kommit ifråga för den här tjänsten. Det är stor konkurrens i landet om medel och att Piteå kommun får möjlighet till den här forskartjänsten ser jag som mycket positivt, säger Kristina Hansson.

PUR – Piteå kommuns utbildningsvetenskapliga råd
Den person som rekryteras kommer att ingå i ett team av forskare och lärare i Piteå kommuns Utbildningsvetenskapliga råd (PUR).

PUR är ett kommunalt råd för samverkan mellan lärare i kommunen och lärare med forskarutbildning inom lärarutbildning. Syftet med PUR är att främja vetenskaplig verksamhet och bildande av vetenskapliga strukturer för utveckling av skola, utbildning och en lärarprofession på vetenskaplig grund i Piteå.