Lekolar presenterar en pilotstudie kring möjligheten att mäta lärmiljöns påverkan på pedagogiken
Hem UTBILDNING Lekolar presenterar en pilotstudie kring hur man kan mäta kopplingen mellan lärmiljö och pedagogik

Lekolar presenterar en pilotstudie kring hur man kan mäta kopplingen mellan lärmiljö och pedagogik

Publicerat av: Redaktionen

I samarbete med forskare från University College London, och IT-företaget ATEA, har Lekolar genomfört en pilotstudie kring hur man kan mäta kopplingen mellan lärmiljö och pedagogik.

I en nyligen publicerad rapport analyseras resultaten av pilotprojektets avancerade datainsamling som delvis skett live i ett fysiskt ämnesrum.

– Målet med forskningsprojektet Lärande Lärmiljöer är att skapa en evidensbaserad tjänst för att matcha en ny eller befintlig lärmiljös intentioner med lärarens pedagogik, berättar Lekolars sortiment- och konceptchef Malin Jarbo.

Tidigare forskning visar att ny inredning inte per automatik förändrar den pedagogiska verksamheten.

– Den nya tjänsten blir ett sätt att konkret stötta läraren och utveckla pedagogiken. På sikt ska metoden även kunna användas för att utvärdera och anpassa hela skolmiljön när det gäller allt från nyttjandegrad till att styra elevflöden och få möbleringsförlag utifrån individuella behov.

Lekolar presenterar en pilotstudie kring möjligheten att mäta lärmiljöns påverkan på pedagogiken

Fallstudien genomfördes i ett ämnesrum på Toftanässkolan i Malmö, där fyra klasser i åk 7 deltog.

Fallstudien genomfördes i ett ämnesrum på Toftanässkolan i Malmö. Fyra klasser i åk 7 deltog. Mätvärdena var dels fysiska, som ljud, ljus och realtidsmätningar av rörelsemönster, dels upplevda värden av trivsel, trygghet, variation och individualisering utifrån både elevernas och lärarens perspektiv.

En av Lekolars erfarna inredningsarkitekter, Maria Svensson, tog i samarbete med ämnesläraren på Toftanäs fram ett inredningskoncept för fallstudien och satte upp de hypoteser lärmiljön skulle möta.

– Det var väldigt spännande att se hur lärare och elever tog sig an den lärmiljö vi skapat. De flesta av studiens olika hypoteser bekräftades, berättar Maria.

Elevenkäterna visade skyhöga värden när det gällde bland annat trivsel, trygghet och variation i den nya miljön.

– En överväldigande majoritet upplevde också att det både var lättare att koncentrera sig och få kontakt med läraren, tillägger Maria Svensson som ser fram emot forskningsprojektets nästa fas.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>