Unga som inte slutför sin utbildning är ett stort problem i Norden och Europa.
De som avbryter sin utbildning riskerar att ställas helt utanför samhället.
På en internationell konferens i Köpenhamn idag den 6 och 7 november diskuteras aktuell forskning och exempel på hur man kan få unga att återgå till skolan.
I Nordens välfärdscenters rapport Nordic projects to combat school dropout beskrivs nordiska exempel där man lyckats få unga att återvända till sin utbildning.
Rapporten fokuserar främst på unga som hoppat av skolan, men inom begreppet skolavhoppare finns flera undergrupper.
En av dessa är “hemmasittare”, som nu lyfts fram på konferensen i Köpenhamn.
Lidija Kolouh-Söderlund, projektledare vid Nordens välfärdscenter, deltar på konferensen och kommer att prata om rapporten och även lyfta fram ungas perspektiv.
Vad menas med “hemmasittare”?
– Det är ett fenomen som först upptäcktes i Japan, så kallade Hikikomori. Det är unga människor upp till 30 år som isolerar sig hemma och utvecklar social fobi. Många har en diagnos, men inte alla. En orsak är bland annat att de upplever att kraven i skolan är för stora.
Vad är skillnaden mellan “hemmasittare” och “skolavhoppare”?
– Att hoppa av skolan i förtid kan vara mer av ett aktivt beslut. Anledningen behöver inte vara kopplat till neuropsykiatriska besvär och man kan fortfarande ha ett socialt liv.
Varför är det viktigt att få unga tillbaka till skolan?
– En avslutad gymnasieutbildning är som ett körkort i dag. Det är nödvändigt för att unga ska få ett jobb och ett självständigt vuxenliv.
Vad säger unga själva om frågan?
– Inom ramen för projektet Unga in i Norden här på Nordens välfärdscenter intervjuades ett 60-tal unga om hur deras behov ser ut. Många uppger att de inte får tillräckligt med stöd från vuxna, att de inte kände sig sedda och delaktiga i skolan, att det saknas utrymme att prata om känslor och att samhället i stort är för prestationsinriktat.
Vad behövs göras för att unga ska känna sig mer inkluderade i skolan?
– Skolorna måste arbeta med elevhälsan. Skolledning och personal måste ha rätt verktyg. Om en lärare upptäcker att hen inte får en god relation med en elev bör hen rapportera det vidare direkt för att alla ska kunna känna sig sedda. Det gäller att agera tidigt och snabbt innan problemet växer.