Hur kan skolan arbeta med prao när arbetslivet inte kan ta emot elever?
Det är en fråga som många skolor ställer sig i spåren av Coronapandemin.
Ung Företagsamhet har därför arbetat fram konceptet Digital Prao som förslag på ett alternativt praoupplägg, om det skulle vara så att ordinarie prao inte går att genomföra i länets kommuner i vår. Ett kostnadsfritt material som innehåller 13 färdiga lektioner med tillhörande elevhäften och lärarhandledning.
-Vi har sett en stor efterfrågan från studie och yrkesvägledarna och skolledare i Västerbotten att hitta alternativ till prao, så det känns fantastiskt att kunna stötta upp skolan som gör ett sådant viktigt arbete för våra barn och unga. Vår förhoppning är att materialet Digital prao ska stötta upp eventuellt inställd prao, men kommande läsår bli ett bra komplement, berätta Petra Umaerus grundskolansvarig på Ung Företagsamhet Västerbotten
Ung Företagsamhet har utgått från Skolverkets kriterier för vad ett alternativ till prao bör innehålla, oavsett om den är praktiskt eller teoretiskt lagd. När eleverna inte kan komma ut till arbetsplatser i samhället så blir det mycket kring arbetslivsorienteringen som är teoretiskt istället. Vi hoppas att Digital Prao ska upplevas varierat och konceptet innehåller både film, digitala material, diskussioner, reflektioner, presentationer och digital interaktion med arbetslivet.
-Prao har ett stort värde då eleverna får inblick i olika branscher och i tid får börja reflektera över sina egna kvalitéer och förmågor. Det är en viktig grund som läggs för deras framtida karriärsval och för Västerbottens kompetensförsörjning i stort, avslutar regionchef Frida Wimelius.