Hem SKOLNIVÅGYMNASIUM ​Digitala läromedel – en stor fördel för elever på resande fot på Malmö Idrottsgymnasium

​Digitala läromedel – en stor fördel för elever på resande fot på Malmö Idrottsgymnasium

Publicerat av: Redaktionen

För elever som tränar på elitnivå är det en tuff utmaning att få ihop sina studier med träning som ofta medför många resdagar.

På Malmö Idrottsgymnasium innebär användningen av digitala läromedel att eleverna enkelt kan följa med i undervisningen även när de är på resande fot.

​Digitala läromedel – en stor fördel för elever på resande fot på Malmö Idrottsgymnasium

En förutsättning för att som idrottselev kunna nå bästa möjliga resultat både i sina studier och inom sin idrott.

Malmö Idrottsgymnasium har varit en helt digital skola där alla elever har en egen dator sedan starten 2009. Skolan ligger på Swedbank Stadion i Malmö och har 450 elever och cirka 25 lärare.

– Skolan har alltid legat i framkant vad gäller det digitala, säger Annika Kroon, lärare i företagsekonomi.

Övergått till kollegialt lärande
För att utveckla lärandet i en digital miljö tog skolan till att börja med in externa föreläsare. Efterhand har de gått över till att lära av varandra i olika forum där de kan diskutera och dela erfarenheter.

– Nu har det varit mer att vi lär av varandras sätt att arbeta. Till exempel ska en kollega sitta med på min nästa lektion. Vi har ett öppet klimat där ingen tycker det är pinsamt att fråga om hjälp utan man hjälper varandra, berättar Annika.

Elitidrottare på resande fot
Alla elever på Malmö Idrottsgymnasium är idrottare, många på elitnivå. Det innebär att det ofta är någon i varje klass som är på resande fot.

– Det är ju en stor fördel för våra elever med digitala läromedel. Just nu har vi tre tjejer på EM-kval i fotboll i Bulgarien. Med sina digitala läromedel har de möjlighet att vara med ändå och kan följa med i undervisningen, säger Annika.

– För våra elever som alltid har mycket att bära på är det ju en stor fördel att slippa bära på mer än sina träningskläder, fortsätter hon.

Valde digitala läromedlet Balans
När vi besöker Malmö Idrottsgymnasium har Annikas elever i 1:an använt det digitala läromedlet i företagsekonomi i några månader och hunnit jobba en del. Just nu håller de på med kalkylering.

– Jag har använt Gleerups digitala läromedel Balans i tre år. När jag valde Balans 1 till min första klass så fanns inte ens Balans 2 och då blev eleverna i klassen besvikna på mig. De var väldigt nöjda med 1:an och ville fortsätta. Det är ett gott betyg till Balans, säger Annika.

Filmer bidrar till att eleverna förstår
I Balans ingår en stor mängd filmer, dels pedagogiska filmer som förklarar komplexa företagsekonomiska moment och dels filmer som förklarar övningar. Filmerna fungerar som ett extra stöd i inlärningen.

– Jag uppskattar att det är så enkelt att följa skeenden i filmerna. I företagsekonomi kan det vara svårt att förstå vissa delar. En illustrativ bra film med lugnt tal bidrar till att eleverna förstår, säger Annika.

– En del filmer tittar vi på tillsammans och diskuterar och andra filmer som till exempel illustrerar lösningen till en uppgift, tittar de mycket på hemma, fortsätter hon.

Eleverna uppskattar snabb feedback
I Gleerups digitala läromedel ingår självrättande övningar i olika nivåer som ger eleverna möjlighet till extra träning.

– Mina elever tycker att det är roligt att göra övningar för att de får så snabb feedback om de gjort rätt eller fel och går vidare av sig själva. Det blir inte samma tjat från mig att de ska fortsätta jobba vidare utan det faller sig naturligt att gå vidare till nästa, säger Annika.

Alla övningar går att göra hur många gånger som helst. Eleverna kan göra om övningarna hemma i lugn och ro.

– Det är smidigare att ha allt digitalt. Jag gillar verkligen att få direkt feedback på vad jag kan och att jag kan göra om samma övningar igen, säger en av eleverna, Greta Wallin.

Enklare individualisera undervisningen
Användningen av digitala läromedel har gjort det enklare att anpassa och individualisera undervisningen i klassrummet. Olika funktioner gör att eleverna kan läsa, lyssna, titta och öva på ett sätt som passar deras behov och personlighet.

Tappar inte fokus trots dyslexi med uppläst text
En av eleverna, Lina Mårtensson, har dyslexi och tycker det är bra att kunna få texten uppläst.

– Eftersom jag har dyslexi är det viktigt för mig att kunna läsa och lyssna samtidigt. Jag hänger med bättre och tappar inte fokus, säger Lina Mårtensson.

Hon uppskattar också möjligheten att kunna välja inställning för typsnitt, bakgrundsfärg och textstorlek.

– När jag använder en bra bakgrundsfärg som gul istället för vit tar jag lättare in texten.

Delad vy i digitala läromedel användbart
Eleverna uppskattar också att de kan jobba i delad vy, att de kan arbeta på två ställen samtidigt i det digitala läromedlet utan att tappa orienteringen.

– Jag gillar de digitala läromedlen för det är skönt att slippa bära tunga böcker. Jag använder ofta delad vy där man kan du vara på två ställen samtidigt. Jag använder det speciellt i svenska och gör övningar i den ena vyn, samtidigt som jag har texten i den andra vyn, säger eleven Gustaf Palmqvist.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>