Stödsökande hos Bufff kan nu utan att ange sina namn boka samtal, både digitalt och på plats, dygnet runt via barnrättsorganisationens nya webbplats.
Tjänsten är tillgänglig både i mobilen och datorn.
Först ut med att erbjuda bokning av fysiska möten blir regionerna Värmland och Stockholm. Fler orter och regioner tillkommer.
– Vi svarar på ett behov som finns hos de som vill kontakta oss. Rent praktiskt är det ju enklare att boka en tid när som helst på nätet i stället för att passa telefontider. I ett större perspektiv är bokningstjänsten ännu ett steg mot vårt mål att alla barn och ungdomar, oavsett bakgrund och var de bor i landet, ska erbjudas ett fullgott och likvärdigt stöd, säger Madelein Kattel, verksamhetschef på Bufff Sverige.
Sedan 2017 har organisationen en nationell stödlinje via 020-nummer och en anonym chatt på webben. Förra året genomförde Bufff:s medarbetare 5 922 stödsamtal. I och med pandemin, och de restriktioner som följde på den, ökade Bufff takten när det gäller organisationens digitala omställningsarbete. Exempel på det är en ny och förbättrad webbplats och ökad närvaro i sociala medier, även i relativt nya kanaler som TikTok.
– Grunden i vårt arbete är att ge stöd till barn, ungdomar och familjer som har en nära anhörig i fängelse, häkte eller frivård. Eftersom det är en del av allas vardag att vara uppkopplade är det viktigt att vi finns i kanaler som används av de som behöver vår hjälp, säger Madelein Kattel, verksamhetschef på Bufff Sverige
Den som vill komma i kontakt med Bufff, eller bara vill följa verksamhetens arbete, finner organisationen på webben, Facebook, Instagram, Youtube, LinkedIn, Twitter och TikTok.
Bufff:s bokningstjänst är ett samarbete med Boka.se som är Sveriges största bokningssystem för föreningar, företag, ideella organisationer och privatpersoner. Boka.se har fyrahundratusen användare via elva tusen verksamheter som är anslutna till tjänsten.