Dags för Bett igen efter ett års uppehåll av pandemiskäl.
It-Pedagogen pratade med Örjan Johansson – Nationell affärsenhetschef Skola på Atea för ett par månader sedan.
Atea är idag – såvitt vi vet – det enda svenska företag som transporterar kunder till London under Bett-veckan.
Som Örjan Johansson sa då vi pratade sist så har det egentligen inte så mycket med Bett att göra utan mer på möjligheten att träffa de stora jättarna Apple, Google och Microsoft som är aktiva i London under de här dagarna.
Vi fick möjligheten att träffa Örjan Johansson i London inte mindre än två gånger. Första gången dagen innan allt drar igång.
”Kunderna kommer imorgon”, berättade Örjan och fortsatte: ”Det är bra att vara här dagen innan så att man har koll på att allt är i ordning”. Vi får också veta att årets resa var planerad till förra året innan Covid ställde till det och då är det lätt att tänka sig att man från Ateas sida är mer än väl förberedd.
På frågan om allt är i ordning svarade Örjan tveklöst ja. Alla förberedelser har gått bra och de c:a 50 kunder som kommer till Ateas event ser ut att få det de har tänkt sig.
När vi frågar vilken av de tre stora – Google, Apple och Microsoft – han ser mest fram emot att besöka vill han inte rangordna. Möten med de stora aktörerna menar han är spännande dels för att kunderna d v s skolor och huvudmän vet mer idag. I digitaliseringens linda köpte man in tjänster och hårdvara. Nu vet man mer och börjar fråga sig ifall det man köpt in uppfyller de kvalitetskrav man förväntat sig. Det här ställer givetvis krav även på de företag som levererar och de bör idag ha en hel del tankar inför en framtid med kanske mer krävande kunder.
”Det ska bli spännande att höra vad de har att komma med alla tre”, svarar han. ”Vi hoppas kunna ställa frågor om hur de ser på skolans framtid, vilka trender de kan tänkas ana”.
Kanske råder det samsyn och då kanske de säger ungefär samma sak. Örjan Johansson menar att det är långt ifrån säkert. Vad som däremot är säkert är att Ateas kunder kommer att bjudas på besök hos alla tre samt även ett besök ute på Bett-mässan där ett möte är inplanerat. Vidare ges de naturligtvis stora möjligheter till nätverkande och utbytande av erfarenheter.
Blev det så då? undrar It-pedagogen och för att ta reda på det pratade vi med två av kunderna på fredagkvällen när Ateas Londonäventyr var genomfört – sånär som på en avslutande middag. Veronica Silfver är biträdande rektor på Tappströmsskolan som ligger på Ekerö, hon är mer än nöjd.
”Jag har fått ut det jag förväntade och känner att jag blivit inspirerad”, säger hon. ”Det har varit mer matnyttigt än jag hade trott och mer övergripande kring frågor om hur får vi ihop det digitala i skolan med den digitala världen som finns utanför”. Hon får medhåll av Christoffer Hjelte, även från Tappströmsskolan där han arbetar som förstelärare. Han säger:
”Jag har nu en lista med saker att ta upp med kolleger. Man tror att man kan en miljö fullt ut men det har visat sig att riktigt så är det inte. Vi arbetar i Microsoft-miljö och där finns det många funktioner vi inte känt till på skolan. Vi har dessutom fått en bra mix av tankar och idéer samt sådant som är mer hands-on. Teori och praktik har blandats på ett bra sätt”.
Christoffer nämner t ex en funktion i Power Points live-läge som innebär att du kan få det du säger översatt till text på över hundra språk i realtid. Veronica håller med: ”Tänk dig att du håller ett föräldramöte där flera av föräldrarna har ett annat modersmål än svenska. Du kan då prata svenska och de kan få allt du säger direktöversatt i sin mobiltelefon direkt”.
Både Veronica Silfver och Christoffer Hjelte är ense om att det var en fördel att åka hit två från samma skola. De fick uppleva samma sak samtidigt men har olika yrkesroller vilket ger en slags accelererad effekt av vad de fått uppleva och lära sig. De är även överens om att besöket hos Microsoft gav mer än besöken hos Google och Apple samtidigt som de säger att det säkert beror en hel del på att det är i Microsofts miljö de arbetar till vardags vilket gjorde att den kändes mer aktuell för just dem.
Örjan Johansson på Atea tror även han att det besök som givit mest är kopplat till kundens tidigare erfarenheter. Det finns säkert kunder som har sett såväl Google som Microsoft eller Apple som mest givande beroende på deras tidigare erfarenheter. Även Örjan är nöjd med Londondagarna även om han, som han säger, hade hoppats på att företagen hade gett tydligare visioner om hur de ser på framtiden för den digitala skolan. Att de inte gjorde det föder frågor som: ”Vad tänker de som de inte säger?”, ”Är de osäkra och vet inte riktigt själva?”.
Vad gäller 2023 säger Örjan Johansson att någonting likt det vi nu gjort kommer vi att göra. Antingen här i London eller kanske i Berlin då det händer spännande saker i Tyskland. Han nämner Digital Pakt som är ett stort tyskt projekt som de statliga myndigheterna i Tyskland sjösatt för att med bl a bättre utrustning förbereda skolans elever för ett liv i en framtida digital värld. En annan tanke är att det nästa år kan bli ett ”joint venture” med rektorer från England och Sverige här i London som då kan utbyta erfarenheter.
”Något gör vi som sagt om ett år”, säger Örjan. ”I år har vi varit här med 50 kunder och som det känns nu skulle jag nog helst göra samma sak nästa år fast med lite fler kunder”. Ifall det blir så kan både Christoffer Hjelte och Veronica Silfver från Ekerö rekommendera andra rektorer och lärare att hoppa på det Atea-tåget.
Av Mattias Lundqvist