Clio – making kids smarter

Diskussionerna om digitala läromedel kontra analoga (böcker) har länge varit igång på skolor, hos läromedelsförlagen och även på beslutsfattarnivå i skolorganisationer.

Clios VD Jesper Eiby Christoffersen föreläser unde Clios pubevent i London

Angelica Hedin är Sverigechef på Clio – ett danskt företag som nu verkat i tre år i Sverige och som nischat sig på att producera enbart digitala läromedel. Trots det menar Angelica att det absolut inte är fel att kombinera det digitala och det analoga. Fördelen med det digitala beskriver hon så här:

”Fördelen med våra digitala läromedel är att de kan anpassas på ett sätt som analoga inte kan. Att kunna anpassa för den enskilda eleven är en stor utmaning för dagens lärare och här känner vi att Clio kan underlätta mycket”.

IT-pedagogen träffar Angelica på Clios event ”Making kids smarter” som äger rum på en pub i London under BETT-veckan. Namnet på temat förklarar hon med att:
”Vi vill tillsammans med lärare och forskare se till att eleverna lär mer”, säger Angelica och berättar att lärare alltid är med vid framtagandet av materialet och sedan har användande lärare stor möjlighet att påverka genom att komma med förändrings-/förbättringsförslag. Angelica ger två tydliga exempel:

”Vår nya matteportal är framtagen i ett samarbete med en referensgrupp som är framtagen av lärare. Det är ett exempel på lärares deltagande i skapandeprocessen. I alla våra ämnesportaler finns för användande lärare en dialogruta där de kan direktkommunicera med Clio via kommentarer. Vi tar stor hänsyn till de förslag och idéer som kommer från lärare ute på fältet och alla som använder dialogrutan får personlig återkoppling”.

Även om Angelica Hedin säger att det mycket väl går att kombinera Clio med analoga läromedel tycker hon att det är viktigt att framhålla att Clio i sig är heltäckande. Det centrala innehållet Lgr-11 täcks in och bedömningarna är följer läroplanens kunskapskrav.

”Vi tror ändå att läraren själv är den som är bäst lämpad att bestämma hur han eller hon vill använda vårt material. Det är därför möjligt för läraren att redigera och ändra i materialet så att det anpassas efter situation och behov”, säger Angelica. ”Allt för att det ska bli så lätt som möjligt för lärare runt om i landet att uppfylla devisen making kids smarter”.

En devis som illustreras av Clios danske VD Jesper Eiby Christoffersen som är en av talarna under eventkvällen. Han visar på hur t.ex. IQ-nivåer har förändrats under 100 år. Ifall man hade IQ 70 för hundra år sedan så ansågs det högt, ett barn med IQ 70-dag går under benämningen utvecklingsstörd. Med en sådan utveckling är det enligt Jesper självklart att skolan och dess läromedel måste förändras för att passa den värld vi idag lever och verkar i.

”För att ytterligare trycka på vikten av lärares betydelse kan jag berätta att alla Clios redaktörer är utbildade lärare”, fortsätter Angelica Hedin. ”På så vis ligger vi i nära samklang med skolans dagliga verksamhet. Alla våra texter har läsguider vars syfte är underlätta för eleverna att veta hur de ska angripa texten och lättare ta till sig innehållet”.

Angelica berättar också om den självrättande trestegsraketen träning-uppföljning-prov. Clio Träning är en färdighetsträning där eleven möter workbook-/arbetsboksliknande övningar. Efter ett avklarat arbetsområde följer den s k uppföljningen som är diagnosliknande. Här utvärderas elevens kunskaper tydligt och enkelt. Det hela kompletteras sedan med färdiga prov, som bland annat förbereder eleverna inför de nationella proven. Även här genomsyrar tanken om att underlätta för undervisande lärare.

”Än så länge finns inget säkert självrättande system för essäfrågor. Vi på Clio har löst det genom väl utvecklade flervalsfrågor. En stor del av de kunskapskrav som är av resonemangskaraktär går att mäta med hjälp av dialogstartare i t ex textläsning där eleven får läsa en del av en text och sedan möta fem till tio alternativ på fortsättning och sedan värdera dessa alternativ”, berättar Angelica Hedin.

Provverktyget finns ännu inte tillgängligt för mer än högstadiet men är på gång då det efterfrågats av användare som arbetar på mellanstadiet vilket ännu är ett exempel på hur Clio tar emot, lyssnar på och värderar tankar från lärare ute i skolorna.

När det gäller arbete med elever i digitala och webbaserade miljöer kommer alltid frågan om GDPR upp. Angelica Hedin berättar att man på Clio anställt en jurist för att allt ska vara så rättssäkert som möjligt. Även Clios kunder har tillgång till nämnda jurist, allt för att inget ska falla mellan några juridiska stolar.

Clio har etablerat sig väl i Sverige på bara tre år. Något som understryker det de säger när de talar om en skola och en värld i snabb förändring.

Clio finner du numera på www.clio.me

Mattias Lundqvist