Det är kriser överallt – vilken sorts ledarskap behöver vi för att skapa en bättre framtid?
På denna fråga svarar författare från sex kontinenter i en ny uppsatssamling som ges ut av det globala nätverket Teach for All.
Världen har vänts upp och ner av pandemin, och dess effekter har förvärrat orättvisor och utmaningar för marginaliserade barn. Andelen 10-åringar som inte kan läsa och förstå en enkel skriven text har exempelvis ökat till 70 % i låg- och lågmedelinkomstländer. Vår tids utmaningar – från pandemin till klimatkrisen – kan tyckas överväldigande, men de ger också en möjlighet att föreställa sig en ny väg framåt och fundera över vilken typ av ledarskap vi behöver för att forma en bättre framtid.
Denna samling av uppsatser presenterar olika perspektiv från lärare, studenter, alumner och personal i nätverket Teach for All, bland annat Ida Karlberg Gidlund, grundare och verksamhetschef på Teach for Sweden. Tillsammans belyser de vilken typ av ledarskap vi behöver utveckla i våra elever, lärare och oss själva för att bygga rättvisa samhällen i vilka alla barn har möjlighet att frodas. Tillsammans representerar dessa uppsatser en uppmaning till oss att utöva en ny form av ledarskap— syftedrivet, kollektivt och med en vilja att förändra orättvisa system och föreställa sig nya vägar framåt.
E-boken ”What leadership do we need now? Voices from the Tach for All network on how we can shape a better future” släpps den 7 september 2022 och kan laddas ner gratis på https://teachforall.org/LeadershipWeNeed.
Teach For All är ett globalt nätverk av oberoende, lokalt ledda organisationer i 60 länder, dedikerade till att bygga det kollektiva ledarskap som krävs för att säkerställa att alla barn kan uppfylla sin potential. I Sverige har stiftelsen Teach for Sweden sedan starten 2013 bidragit med 400 nya lärare som gör skillnad i svenska klassrum.
Utgivningsdag: 7 september, 2022