Corona får fler lärare att gå över till digitala läromedel

Matematikappen har ökat antalet användare med flera hundra procent

Corona får fler lärare att gå över till digitala läromedel 1
Henrik Appert och Arvid Gilljam

Med hjälp av digitala läromedel hålls våra svenska skolor igång trots utbrottet av coronaviruset. Matteappen, en digital tjänst för lärare och elever att använda i matematikundervisningen, har de senaste veckorna sett en explosionsartad ökning i antalet användare.

För den digitala läromedelstjänsten Matteappen har utbrottet av COVID-19 inneburit ändrade förutsättningar – men också att användandet av tjänsten ökat med 400 procent den senaste månaden.

– Vi ser att användandet har ökat över hela Sverige, antalet inlämnade svar per månad har gått från hundratusentals till miljontals. Vi är glada över förtroendet att få stötta lärare och elever i hela landet i dessa speciella tider, berättar bolagets VD Henrik Appert.

Matteappen är en digital tjänst för lärare och elever att använda i matematikundervisningen. Tillsammans med bland annat lokala lärare försöker Matteappen hitta nya sätt att undervisa elever, i väntan på besked om huruvida även grundskoleelever behöver stanna hemma. Matteappen är som många andra distansutbildningstjänster kostnadsfria under epidemin.

Det har hänt mer med digitaliseringen av svensk skola på den här dryga veckan än det har hänt på fem år tidigare, sa Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson nyligen i en DN-intervju och prisade insatserna som görs av lärare och elever runtom i landet. En utmaning är att bevara nivån i pedagogiken när undervisningen flyttas från klassrummet.

Men undervisning på distans behöver inte nödvändigtvis blir en kompromiss i kvalitet. På sociala medier hjälper lärare varandra bland annat genom hashtaggen #skolahemma. Flera svenska utbildningsföretag har också sett epidemin som en möjlighet att utmana gamla vanor.

– Vi tror att ännu fler lärare vänder sig till Matteappen nu eftersom det möjliggör för lärare att följa elevers progression och individanpassa undervisningen, oavsett om man arbetar i klassrummet eller om man har valt att göra det på distans, säger Henrik Appert.

Faktaruta: Matteappens fyra tips för att komma igång med distansundervisningen som lärare

Det finns många saker att tänka på om det blir aktuellt med lärarledd distansundervisning via nätet även för grundskolan i Sverige, precis som varit fallet i många andra länder. Som tur är finns det några saker man kan göra innebär att man snabbt kan komma igång med den digitala distansundervisningen om det skulle behövas!

  1. Inventera

Se till att du får en klar bild över vilken utrustning och vilka tjänster ni har tillgång till på skolan. Kolla även så att dina elever kommer åt sina konton och sina appar hemifrån. I skolan finns det alltid hjälp att tillgå, men om det blir tal om att en hel skola ska arbeta hemifrån behöver eleverna ha koll på sina lösenord och även ha tillgång till en uppkoppling som kan ta dem online.

 

  1. Återanvänd

Du som lärare ska inte behöva uppfinna hjulet på nytt –  låna istället både kunskap och material av andra om det är möjligt. Det finns en rad digitala verktyg som elever kan ta hjälp av för att undervisningen ska kunna fortsätta, inte minst i våra tre kärnämnena svenska, engelska och matematik. Det finns även färdiga utbildningspaket och digitala lektioner som andra pedagoger före dig har skapat.

 

  1. Torrsimma

Testa era digitala program och verktyg medan ni fortfarande har tid i skolan om ni hinner. Detta för att alla ska känna sig bekväma och förberedda om det blir aktuellt med distansundervisning. Det ger även dig som lärare möjlighet att skapa en checklista som kan användas senare om och när det blir skarpt läge.

 

  1. Var nöjd

Det är viktigt för dig som pedagog att du inte stressar upp dig och arbetar för mycket. Varken du eller eleverna är betjänta av det. Det är speciella tider vi befinner oss i och det går alldeles utmärkt att vara nöjd med ett resultat som är “good enough”.