Hem FORSKNING Hur kan den svenska skolan stärkas med forskningens hjälp?

Hur kan den svenska skolan stärkas med forskningens hjälp?

Publicerat av: Redaktionen

”Skolan ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet” står det i Skollagen.

Under politikerveckan i Almedalen håller Högskolan i Borås ett seminarium om varför den vetenskapliga grunden anses så viktig för skolan, samt vilka möjligheter och utmaningar som följer utvecklingen mot en starkare forskningsförankring.

Hur kan den svenska skolan stärkas med forskningens hjälp?

Fotograf: Anna Sigge

Kan en starkare forskningsförankring göra den svenska skolan bättre? I så fall på vilket sätt? Och leder satsningarna på forskningsförankring till bättre lärare och därmed till att fler elever når upp till uppsatta kunskapsmål?

Under seminariet kommer vi att diskutera dessa frågor. Vi kommer även att försöka utreda vad forskningsförankring egentligen innebär.

Handlar det om att öka antalet vetenskapligt skolade lärare i undervisningen och se till att utbildningsinnehållet är vetenskapligt baserat, eller är det lika viktigt att det bedrivs forskning på skolans verksamhet, som en del i arbetet med utvärdering och planering för framtiden? Panelen består av representanter från akademi och profession samt myndighetsrepresentanter och politiskt ansvariga.

Lill Langelotz, universitetslektor i pedagogiskt arbete, Högskolan i Borås, berättar om seminariet:

– Enligt den svenska skollagen ska verksamheten i skolan vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Samtidigt har en idé och evidensbaserad praktik lanserats som ett svar på skolans problem. Detta kommer vi att diskutera, men även hur forskningsförankring kan ta sig olika uttryck och vad det betyder.

Seminariet vänder sig till alla intresserade, men främst till lärare, rektorer, politiker, skolorganisationer och skolmyndigheter.

Paneldeltagare:
Lena Hallengren (S), riksdagsledamot och ordförande i Utbildningsutskottet
Erik Bengtzboe (M), riksdagsledamot och ledamot i Utbildningsutskottet
Annika Lovén, verksamhetscontroller/enhetschef, Förskola & Grundskola, Kungsbacka kommun
Lena Adamson, direktör, Skolforskningsinstitutet
Lill Langelotz, universitetslektor i pedagogiskt arbete, Högskolan i Borås
Per Kornhall, bloggare och debattör, Skolvärlden

Moderator: Martin Hellström, professor och rektor, Högskolan Väs

Tid:
Torsdag 6 juli, kl. 15:00-16:00
Plats: Västsvenska Arenan, i direkt anslutning till Almedalsparken, intill Kruttornet på Strandvägen
Arrangör: Högskolan i Borås

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>