Digifysisk elevhälsa främjar ökad hälsomedvetenhet hos skolungdomar
Hem HÄLSA Digifysisk elevhälsa främjar ökad hälsomedvetenhet hos skolungdomar

Digifysisk elevhälsa främjar ökad hälsomedvetenhet hos skolungdomar

Publicerat av: Redaktionen

En nyligen genomförd magisterstudie från Högskolan i Skövde institution för Folkhälsovetenskap visar att digifysisk elevhälsa kan spela en viktig roll i att öka hälsomedvetenheten bland skolungdomar.

Studien, som genomfördes med hjälp av den digifysiska elevhälsotjänsten Allbry, riktade sig till elever i årskurs 7–9 i grundskolan och årskurs 1–3 i gymnasieskolan som hade tillgång till tjänsten.

Skolan är en nyckelaktör för hälsofrämjande insatser och kan motverka ojämlikheter i hälsa på både kort och lång sikt. I takt med att samhället blir alltmer digitalt skapas också möjligheter till hälsofrämjande arbete med hjälp av digital teknik. Barn och unga är digitala invånare, medan vuxna är digitala besökare. Därför var det intressant för magisterstudenterna Jenny Wilmarsgård och Therese Weståker att utforska digifysisk elevhälsa.

Digifysisk elevhälsa främjar ökad hälsomedvetenhet hos skolungdomarFör att nå målgruppen inleddes ett samarbete med elevhälsoföretaget Allbry, en digital plattform och app som gör det möjligt för elever och elevhälsan att boka fysiska och digitala möten, såsom video och chatt, samt där elevhälsan kan skapa dagliga utvärderingsfrågor om hälsa och välbefinnande. Frågorna till den studien skapades i samråd med Allbry och enkäten utformades sedan digitalt på Allbrys plattform.

Syftet med studien var att undersöka acceptansen och hälsomedvetenheten kopplat till digifysisk elevhälsa. Resultaten visade att 81,2 procent av respondenterna betraktade appen som ett effektivt verktyg för att få kontakt med elevhälsoteamet, och många av eleverna menade att appen bidrog till snabbare och lättare tillgång till stöd. Appen ansågs också vara användarvänlig och hjälpte till att öka elevernas medvetenhet om deras eget välbefinnande.

”Studien visade en hög acceptans för digifysisk elevhälsa. Användningen av det digitala verktyget kunde vi se leder till en ökad medvetenhet om elevernas mående, sömn, stressnivå och personliga behov. Eleverna hade dessutom ett starkt förtroende för tjänsten och kände sig trygga med att använda verktyget, vilket är ett viktigt resultat,” säger Therese Weståker, student vid Skövde Högskola.

Med de utmaningar som dagens samhälle står inför gällande barns och ungdomars psykiska hälsa är det avgörande att öka tillgängligheten till förebyggande och främjande insatser. Studien visar att digifysisk elevhälsa kan bidra till ökad tillgänglighet till elevhälsans insatser och möjliggör tidig identifiering och stöd till ungdomar i behov av hjälp, vilket stärker folkhälsan på sikt.

”Vi hoppas att studiens resultat kan bidra till ökad kunskap och vara vägledande för hur elevhälsa kan vidareutvecklas i det digitala samhället. Barn och ungdomars hälsa är vår framtid, och vi hoppas att detta leder till större uppmärksamhet och resurser för elevhälsan,” säger Jenny Wilmarsgård, student vid Skövde Högskola.

 

 

 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>