För att det ska vara enkelt att använda digitala läromedel måste information om lärare och elever hämtas automatiskt från skolans administrativa system och föras över till läromedlet.
Svenska Läromedel gjorde våren 2017 en utredning om detta.
Sedan sommaren 2017 samordnar Skolfederation arbetet i projektet https://www.skolfederation.se/administration-av-elever-och-grupper-i-laromedel/.
Målet är en branschstandard för utbyte av information mellan skolhuvudmän (som är ansvariga för informationen och hur den hanteras) och läromedelsföretag och andra tjänsteleverantörer.
I dagsläget måste huvudmännen anpassa sig till flera olika lösningar för digitala läromedel.
Men Bengt Wällstedt i Ängelholm menar att mycket av arbetet skulle vara gjort om några kommuner går ihop om en gemensam modul som sedan endast kräver mindre anpassningar. ”Med litet programmering är vi i Ängelholm körklara”, förklarar Bengt Wällstedt.
Studi – som gör korta, flerspråkiga animerade filmer – har länge sett behov av en lösning som bygger på en öppen standard. ”När nu standarden för Skolschema SIS SS12000 finns på plats som en grund kan vi lätt implementera grupphantering”, berättar Patrick Rundin på Studi.
Studi samarbetar med Södertälje och Fredrik Wellner uppger att kommunen vill komma i mål med standarden för digitala läromedel under våren 2018.
Andra läromedelsförlag är också körklara men vill att fler huvudmän blir engagerade, något som krävs om en standard ska få utväxling. Det är förstås något som Svenska Läromedel gärna vill se eftersom digitala läromedel krävs om den nationella strategin ska leda till större likvärdighet och högre kunskapsresultat.
Ett tips till huvudmän är att delta på Skolfederations informationsträffar. Nästa hålls i Helsingborg den 23 april. Se länk.