Poio är ett digitalt lässpel som hjälper barn att knäcka läskoden.
Bolaget med samma namn, är grundat och utvecklat av norrmannen Daniel Senn som själv är pappa och pedagog.
Bakgrunden till Poio grundar sig i en personlig berättelse då Daniel Senn fick ett hörselskadat barn, vilket fick honom att upptäcka ett stort behov av nya, moderna läsverktyg. Sedan lanseringen förra året har över 50 000 föräldrar och pedagoger använt Poio. Nu satsar bolaget på global expansion med målsättningen att bli ledande inom edtech-området som fokuserar på läsinlärning.
Edtechbranschen är en växande bransch. Siffror från organisationen Swedish Edtech Industry visar att bolagen inom edtech ökade med 12 % under 2016 i Sverige.
Ett bolag inom branschen är lässpelet Poio som nyligen lanserades på svenska marknaden. Spelet hjälper barn att knäcka läskoden medan de spelar och appen har legat på topplistan i App Store sedan lansering. Poio är framtaget för att hjälpa barn knäcka läskoden genom lek och skapa en positiv läsupplevelse, där inlärningen sker på barnets egna premisser.
Företaget lanserade sitt första lässpel i Norge 2017, men Poios historia går tillbaka till när grundaren Daniel Senn för sex år sedan fick en son med nedsatt hörsel.
Att lära sig att läsa är en av de största utmaningarna för ett barn, inte minst med en hörselnedsättning. När Daniel skulle lära sonen läsa konstaterade han att läsverktygen på marknaden var omoderna och dåligt anpassade för varje barns unika förutsättningar. Det ledde till att Daniel valde att sluta på sitt jobb som pedagog och påbörjade skapandet av ett digitalt lässpel med hög utbildningsstandard. Poios första prototyper gjordes dock med penna, papper och sax hemma på köksbordet.
– I början lekte jag med tecken, bokstäver och ord tillsammans med Leon och hans äldre bror för att se vad som fångade deras uppmärksamhet. Ett kartongspel som jag gjorde tillsammans med dem blev en omedelbar framgång. I spelet var de tvungna att ta reda på vilka föremål och ord som monstret i spelet kunde “äta”. Barnen ville spela det om och om igen och var så ivriga på att behärska spelet och lära sig nya bokstäver och ord, säger Daniel Senn, grundare av Poio.
Poio har fått en framgångsrik start i både Norge och Sverige där över 50 000 föräldrar och pedagoger har köpt spelet.
Data från appen visar att det i spelet tar i snitt tar 10 timmar för barnen att knäcka läskoden. Bolagets vision är att inget barn ska behöva kämpa med att knäcka läskoden.
– Poio är ett resultat av att många kunniga människor har bidragit med sin specialkompetens och erfarenhet genom hela utvecklingen. Tillsammans har vi utmanat de etablerade sanningarna om hur man lär barn att läsa och bekräftat vår tes: att nyfikenhet, spänning och läsglädje är nycklarna till inlärning. Vi har jobbat nära pedagoger, lärare och föräldrar för att säkerställa god kvalitet och hitta metoder för att utveckla spelet, säger Daniel Senn.
Nu tar Poio sikte på global expansion där Storbritannien och Danmark är nästa på tur för lansering. Fokus för bolaget framåt blir att ta in mer investeringar för att kunna växa på sikt.