Fjärrendering – en lösning för förbättrad kvalitet inom VR
Hem TEKNIK Fjärrendering – en lösning för förbättrad kvalitet inom virtual reality (VR)

Fjärrendering – en lösning för förbättrad kvalitet inom virtual reality (VR)

Publicerat av: Redaktionen

Inom virtual reality krävs hög prestanda, gärna tillsammans med lätta, fristående enheter.

Denna kombination är inte helt trivial att åstadkomma eftersom prestandan i batteridrivna enheter är kraftigt begränsad jämfört med stationära motsvarigheter.

En lösning är att avlasta lätta enheter genom fjärrendering, där stationära maskiner sköter beräkningar och rendering och skickar resultaten som video till de lätta enheterna, till exempel över wifi. Ny forskning från BTH har undersökt kvalitetsaspekter inom sådan fjärrendering och kommit fram till potentiella förbättringar.

Hårdvaran i våra digitala enheter förbättras ständigt. Detta möjliggör användning av allt bättre renderingstekniker i högre upplösningar och bildfrekvenser. God prestanda är speciellt viktigt inom virtual reality (VR), där displayen sitter nära ögonen och primärt styrs av användarens huvud. Vidare är mobilitet viktigt för detta medium, eftersom hela kroppen kan användas som input. Att kombinera mobilitet och prestanda är inte helt enkelt dock, eftersom mobilitet kräver en batteridriven enhet som samtidigt är begränsad i prestanda.

Fjärrendering – en lösning för förbättrad kvalitet inom VRViktor Kelkkanen har i sin avhandling i ämnet datavetenskap studerat kvalitetsaspekter inom fjärrendering för VR och hur denna fjärrstyrning kan optimeras för minimal latens. Många komponenter måste samarbeta väl i kedjan mellan klient och server, från input till display. Fjärrstyrning innebär ökad risk för både kontinuerliga och temporära fördröjningar i denna kedja, vilka kraftigt kan påverka den upplevda kvalitén negativt. Därför behövs robusta och högpresterande mjuk- och hårdvarulösningar inom detta område.

Vidare är kunskapen om hur kvalitén påverkas av olika lösningar en kritisk komponent för att skapa användbara system.

Viktor Kelkkanen har fokuserat på optimering, hur ett antal befintliga tekniker inom VR och nätverk presterar inom detta område idag samt vilka krav som ställs på tekniken från användarna. Arbetet har fokuserat på underhållningsområdet som tillämpning, men resultaten kan även användas inom exempelvis fjärrstyrning av kirurgiska instrument eller drönare.

Disputationen är öppen för allmänheten.

Dag: Måndagen den 8 maj
Tid: Kl 09:00-12:00
Plats: Sal J1630, BTH, Campus Karlskrona

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>