Innovativa elever i Täby lyckas odla orkidéer utan planteringsjord för första gången – banar väg för banbrytande odlingsmetod
Hem FORSKNING Innovativa elever i Täby lyckas odla orkidéer utan planteringsjord för första gången

Innovativa elever i Täby lyckas odla orkidéer utan planteringsjord för första gången

Publicerat av: Redaktionen

Kreativa och nyfikna elever på Tibble Gymnasium Campus Täby har genom en unik metod lyckats med att odla orkidéer utan traditionell planteringsjord genom att endast använda mineraler och agar.

Med precision och kreativitet har eleverna skapat orkidé-sticklingar på endast 30 dagar, vilket är något som ingen någonsin tidigare har lyckats med.

Med hjälp av odlingsmetoden vävnadsodling har drivna elever på Tibble Gymnasium Campus Täby lyckats odla orkidéer utan planteringsjord. För att säkerställa att fröna steriliseras ordentligt och för att undvika eventuell kontaminering har eleverna experimenterat med olika koncentrationer av steriliseringsmedel varje vecka i provrör, där fröna har fått liv.

“Vi visste att utmaningen var enorm för att lyckas med detta, då ingen tidigare vågat sig på men det var otroligt att få bevittna dessa orkidéer växa utan planteringsjord. Att vara de första i världen att uppnå detta var inget annat än fantastiskt”, säger Tilde och Tindra, två av eleverna som deltog i projektet och elever på Naturvetenskapsprogrammet på Tibble Gymnasium.

 Internationellt erkännande

Innovativa elever i Täby lyckas odla orkidéer utan planteringsjord för första gången – banar väg för banbrytande odlingsmetodDet som först började som ett utmanade gymnasiearbete för Tilde och Tindra har nu resulterat i utvecklingen av en metod som har blivit vetenskapligt hållbar och som nu kan användas i flera projekt framöver. De lovande resultaten gör det nu möjligt att publicera projektet som vetenskapligt material och bana väg för framtida forskning.

Peter Whitley, lärare på Tibble och professor bakom projektet, har presenterat forskningen på University of Sheffield där han delade med sig av metod och resultat.

Forskningen kommer inom kort att publiceras internationellt. Peter poängterar vikten av den kunskap som eleverna har fått genom projektet:

”Vävnadsodling är en mycket viktig teknik och kunskap inom biologi och biokemi. Eleverna ligger före de flesta som tänker studera i dessa ämnen och har nu lärt sig något som tar lång tid att behärska. Alla elever som har deltagit i projektet har blivit jätteduktiga på sterilteknik och vävnadsodling”

Både Tilde och Tindra delar Peters åsikt och tror att de kunskaper de har fått under sitt arbete kommer gynna dem i framtida studier och labbmiljöer.

 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>