Allt för många elever brottas med läs- och skrivsvårigheter. Skolans utmaning är att upptäcka dessa problem i tidig ålder.
För att ytterligare bemöta denna utmaning har Stockholms stad slutit avtal med Lexplore.
Avtalet innebär att Lexplores AI-verktyg kan användas för att screena alla elever i årskurs 1–4 för läs- och skrivsvårigheter.
Lexplores AI-verktyg är ett resultat av forskning vid Karolinska Institutet och identifierar med 95-procentig säkerhet de elever som är har läs- och skrivsvårigheter och därmed ökade svårigheter med sin skolgång.
Screeningen bygger på Artificiell Intelligens (AI) och tar två minuter per elev.
– Med denna metod kan vi mycket tidigare hitta och hjälpa de barn som kämpar. Men också avlasta personalen.
I och med lärarbristen så blir det viktigare att lärare och specialpedagoger fokuserar på att hjälpa de som behöver, snarare än att lägga tid på screening, säger Adelinde Schmidhuber, grundskolechef, Stockholms Stad.
Under 2016 genomförde Stockholms stad ett försöksprojekt med Lexplores AI-verktyg vid fyra skolor. Sammanlagt screenades 900 elever. Försöket har utvärderats och utbildningsförvaltningen har nu beslutat att gå vidare och tillgängliggöra metoden för samtliga skolor i kommunen.
Screeningen sker genom att samtliga elever läser en kort text på en datorskärm samtidigt som en kamera spelar in ögonens rörelser. Dessa speglar den kognitiva processen i hjärnan. Resultatet jämförs sedan med ett omfattande referensmaterial med hjälp av AI (Artificiell Intelligens) som identifierar de elever som kämpar med läs- och skrivsvårigheter.
– Dagens metoder gör att läs- och skrivsvårigheter ofta upptäcks för sent vilket kan innebära sämre skolresultat och självkänsla hos eleven, samt stora kostnader för samhället. Därför är tidig upptäckt viktig. Vår metod börjar även väcka internationell uppmärksamhet vilket är inspirerande, säger Mattias Nilsson Benfatto, forskare vid Karolinska Institutet och grundare av Lexplore.