Högskolan Väst inleder en forskningsstudie om traumaanpassad yoga som komplementär behandling för barn och ungdomar med ADHD, i samarbete med BUP Sahlgrenska och BUP Skaraborg.
Forskningen syftar till att utvärdera om denna anpassade yogaform kan bidra till ökad hälsa och livskvalitet hos ungdomar med ADHD.
– Vi vill utvärdera hur yoga kan fungera som ett komplement till den vanliga vården och som stöd i vardagslivet för ungdomar med ADHD, säger professor Nóra Kerekes, forskningsledare vid Högskolan Väst.
Målet är att undersöka om traumaanpassad yoga kan bidra till förbättrad emotionell och beteendemässig kontroll samt förbättrad uppmärksamhet hos ungdomarna som deltar i studien. Studien ska också utvärdera om yogapraktik kan minska deltagarnas negativa affekter och upplevd smärta, och stärka deras motståndskraft och adaptionsförmåga vid vardagens utmaningar. Yogaformen som används i studien är utvecklad för psykiatrisk vård och specifikt anpassad för att stödja behandling av ungdomar med ADHD.
– Genom att kombinera yoga med traditionella behandlingsmetoder hoppas vi kunna erbjuda en mer holistisk vårdmodell, som sedan även kan användas inom primärvård och elevhälsa, säger Nóra Kerekes.
Vetenskaplig grund för framtidens vårdmetoder
En viktig aspekt av studien är att även undersöka om yogapraktik kan förbättra välbefinnandet hos vårdpersonalen, något som ofta förbises. Genom att stärka både patienters och vårdpersonals kapacitet och förmåga att hantera stress hoppas forskarna skapa en mer hållbar, effektiv och gynnsam stödmodell.
Studien delas upp i två delar: en kvantitativ randomiserad kontrollerad (RCT) enkätstudie och en kvalitativ intervjustudie. Intervjustudien kommer att inkludera ungdomar, deras vårdnadshavare samt vårdpersonal. Ansvarig för de kvalitativa intervjuerna är Catrin Johansson, universitetslektor på Högskolan Väst. Hon är psykiatrisjuksköterska och doktor i omvårdnad. Klinisk projektkoordinator inom BUP är Sara Lundqvist, MD, överläkare.
Vårdpersonalens utbildning i traumaanpassad yoga
Studiens yogaklasser och utbildningsinnehåll är utformade, lärs ut och stöttas kontinuerligt av Josefin Wikström. Josefin är grundare av Traumaanpassad Yoga Sverige och har utvecklat både yogaprogram och ett specifikt utbildningsprogram för vårdpersonal. Det grundläggande utbildningsprogrammet är uppdelat i olika segment och är en distansutbildning med inspelade föreläsningar kompletterade med campuslagda praktiska utbildningsmoment.
Fler regioner välkomnas
Studien inleds efter årsskiftet 2025 vid BUP Sahlgrenska och BUP Skaraborg och samtidigt erbjuds nya utbildningsmöjligheter för vårdpersonalen. Högskolan Väst och Västra Götalandsregionen välkomnar fler regioner och kliniker att delta i studien.
– Genom att involvera fler regioner i Sverige kan vi samla tillräckliga data för att skapa en stark vetenskaplig grund som kan stärka tidiga insatsmöjligheter vid behandling och stöd av personer med ADHD och kan erbjuda en effektiv egenvårdsalternativ för dem, avslutar professor Nóra Kerekes.
Högskolan Väst i Trollhättan är ledande i landet inom arbetsintegrerat lärande, AIL, och vi har regeringens uppdrag att utveckla AIL. Vi är övertygande om att kunskap och utveckling bäst skapas i mötet mellan akademi och omvärld. Tillsammans förändrar vi.