75 procent av lektionerna har inte fokus på lärande.
Vi har systematiskt observerat undervisningen under 2100 lektioner i svenska klassrum.
Då har vi sett många exempel på fantastisk och skicklig undervisning.
Vi har dock sett ännu mer undervisning som inte är skicklig, som inte vilar på vetenskaplig grund och som inte är likvärdig eller kompensatorisk. Undervisning som ger lite stöd för elevernas kunskapsutveckling och speciellt för elever med behov av mycket stöd.
Ett exempel: Under 75 procent av en serie på 500 observerade lektioner på 28 grundskolor var det under lektionen inte fokus på att lära utan istället på att göra eller att hinna med. Läs fler exempel i vår appell till Skolriksdagen 2023 den 8-9/5 – se länk nedan.
Den stora mängd data om undervisning på vetenskaplig grund i svenska klassrum som vi systematiskt samlat har, vad vi känner till, ingen annan samlat under de senaste decennierna. Forskare vid Linköpings Universitet har därför bestämt sig för att tillsammans med oss analysera våra data i en rapport som presenteras under ett seminarium den 22/11.
Vi väljer att publicera detta dokument redan nu inför Skolriksdagen den 8-9 maj.
Vi upplever att det i skolan och i debatten är för lite fokus på det som alla är överens om har störst påverkan på elevernas lärande, undervisningens kvalitet.
Många skolchefer och rektorer som vi träffar håller med om att det är viktigast men säger att de inte har tid att prioritera det nu, trots låga elevresultat år efter år och trots Skollagens skrivningar om likvärdig undervisning samt vetenskaplig grund.
Fler skolor har börjat att prioritera undervisningen men det finns inte någon uppfattning om att det brådskar eller är angeläget att systematiskt förbättra de viktiga detaljerna av undervisning på vetenskaplig grund. Skolans vardag rullar på med mer än 560.000 nya lektioner varje dag. Vilken möjlighet!
– Det är angeläget att öka medvetenheten om betydelsen av undervisningens kvalitet inför nästa läsår. Då kommer det att genomföras ytterligare 100 miljoner lektioner på Sveriges grund- och gymnasieskolor. Många lektioner kan leda till mer lärande. I vår appell och på Skolriksdagen ger vi exempel på hur, säger Mats Rosenkvist, BRAVOLesson.