Projektet Aktiva skoltransporter vid Luleå tekniska universitet tilldelas 15,8 miljoner kronor.
Med 17 samarbetspartners och medel från bland annat Vinnova ska forskarna Stina Rutberg och Anna-Karin Lindqvist utveckla det framgångsrika konceptet.
– Visionen är att 80 procent av barnen i grundskolan ska använda aktiva skoltransporter, säger Anna-Karin Lindqvist, lektor i fysioterapi vid Luleå tekniska universitet.
2015 skapade hon och Stina Rutberg, biträdande professor i fysioterapi, projektet som nu har utvecklats till Sicta, Sustainable Innovation for Children Transporting Actively 2.0.
– Aktiva skoltransporter påverkar barns hälsa, trafiksäkerheten och miljön, säger projektledaren Anna-Karin Lindqvist.
Forskarna har nu beviljats medel ur Vinnovas utlysning Utmaningsdriven innovation steg 2. Målet är att de kommande två åren skapa ett digitalt koncept som är enkelt och kostnadseffektivt för skolor att använda sig av.
De båda forskarna betonar att det är viktigt att involvera de som ska göra jobbet – barnen och lärarna. Det handlar bland annat om att använda spelmoment för att öka motivationen hos barnen.
I dag är det strax över 50 procent av Sveriges grundskoleelever som går eller cyklar till skolan.
– Eftersom det är föräldrarna som bestämmer om barnen kan cykla eller gå till skolan är de också viktiga att involvera. Vi vill skapa en norm i samhället där barn – sommar som vinter – använder sig av aktiva transporter, säger Stina Rutberg.
Minskar biltrafiken kring skolor
Hennes och Anna-Karin Lindqvists tidigare forskning har visat att aktiva skoltransporter inte bara ökar den fysiska aktiviteten utan även bidrar till det sociala samspelet mellan barnen, främjar inlärning och förbättrar trafiksäkerheten, då färre föräldrar lämnar och hämtar med bil utanför skolor.
Studier har även visat att det är lätt att integrera olika uppdrag som barnen fått lösa på väg till skolan i undervisningen.
– De medel vi nu har fått gör att vi kan utvärdera innovationen och mäta effekter på förändringen av de aktiva skoltransporterna, samt föräldrars attityder. Dessutom ger det oss möjlighet att arbeta tillsammans med bland annat Folkhälsomyndigheten, Skolverket, Trafikverket och andra aktörer inom området för att utverka nya riktlinjer för exempelvis cykling för barn säger Anna-Karin Lindqvist.
I dag pågår en debatt som ifrågasätter riktlinjerna att barn under tolv år inte bör cykla i trafiken.
– Det utgår enbart från risken. Man tar inte hänsyn till de hälsoeffekter som aktiva transporter har. Det finns miljöer där man kanske aldrig ska cykla, oavsett ålder, och miljöer som är ofarliga att cykla i för en sjuåring, säger Anna-Karin Lindqvist.