Hem FORSKNING Satsning på doktorander inom lärarutbildningen

Satsning på doktorander inom lärarutbildningen

Publicerat av: Redaktionen

Högskolan Väst fick nyligen besked om finansiering för en ny forskarskola för lärarutbildare.

Forskarskolan drivs tillsammans med Karlstads universitet och Högskolan i Halmstad. Nu utlyses därför tre doktorandtjänster på Högskolan Väst.

Satsning på doktorander inom lärarutbildningenDe senaste åren har en stor utbyggnad gjorts av lärarutbildningen. Utbyggnaden har bland annat inneburit ett större behov av disputerade lärare. Med utgångspunkt i detta behov har Vetenskapsrådet gjort en särskild satsning på forskarskolor för lärarutbildare, där denna är en av de utvalda.

Forskarskolan KÄKK, Kunskap, ämnen och kvalitet i lärarutbildning och klassrum, erbjuder doktorandtjänster i olika ämnen och hålls samman av gemensamma kurser och seminarier.

Den har fokus på praktiknära studier och har som mål att utveckla kunskap om hur olika ämnesinnehåll omvandlas i undervisningen.

Forskarskolan vänder sig till ämnesdidaktiskt intresserade som vill engagera sig i lärarutbildningen och genomförs i samverkan mellan skola och akademi för att bidra till undervisningens utveckling. På de tre lärosätena finns sedan länge ett utvecklat intresse för praktiknära forskning och ämnesdidaktik. Som doktorand blir man en del av en stark forskningsmiljö med professorer, forskare och flera pågående forskningsprojekt.

Tre doktorander på Högskolan Väst

Konkret innebär forskarskolan att tre doktorander kommer att anställas på Högskolan Väst. Inriktningen på doktorandprojekten kommer att vara inom ämnet pedagogiskt arbete och med ett ämnesdidaktiskt fokus. Doktoranderna kommer att vara antagna vid Karlstad universitet, men knutna till Högskolan Västs lärarutbildning. Viss del av kursverksamheten kommer också knytas till Högskolan Väst och då med innehållet arbetsintegrerat lärande, AIL, samt praktiknära- och praktikutvecklande forskning.

– Genom forskarskolan kan vi stärka det ämnesdidaktiska perspektivet i vår lärarutbildning, men också utveckla vårt arbete med praktiknära forskning och arbetsintegrerat lärande, säger Lena Sjöberg, prefekt på Institutionen för individ och samhälle som ansvarar för lärarutbildningen på Högskolan Väst.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>