När kollegiets digitala kompetens ställs på sin spets

Hur påverkas undervisningen när landets gymnasieskolor plötsligt ställt om till distansundervisning?

När kollegiets digitala kompetens ställs på sin spets 1
Lärarna Kajsa Månsson och Åsa Falk, Malmö Idrottsgymnasium om omställningen till att undervisa helt på distans.

Malmö Idrottsgymnasium hade redan stor vana vid att undervisa elever på resande fot och använder sedan flera år digitala läromedel. Här skriver lärarna Kajsa Månsson och Åsa Falk om omställningen till att undervisa helt på distans.

Torsdagen den 19 mars 2020 startade vi på Malmö Idrottsgymnasium vår distansundervisning efter regeringens rekommendation. I praktiken hade vi en dag till förberedelser. Trots att vi är en skola med många elever som reser med sina idrotter och tränar på skoltid så har vi aldrig bedrivit distansundervisning fullt ut ens med de eleverna, utan grunden har alltid varit det fysiska klassrummet och mötet mellan elev och lärare. Nu ställdes vårt kollegiums digitala kompetens på sin spets över en natt.

Inarbetade digitala verktyg som eleverna är trygga med

Vi beslutade tidigt att hålla oss till det vi och eleverna kände till, alltså våra inarbetade digitala verktyg som Google Classroom och Gleerups digitala läromedel som lärare och elever är trygga med. Vi skulle också följa det vanliga schemat för att behålla rutinerna. Det nya var att vi startade lektionerna i Google Meet, vi hade genomgångar, gav instruktioner, svarade på frågor, lyssnade på gruppsamtal och stöttade i Google Meet.

Anpassa planering till digital miljö

Men vi upptäckte snart att undervisa genom skärmen inte var det enda som var nytt. Om tydlighet och struktur hade varit pedagogiska ledord i det fysiska klassrummet tidigare, så blev det ännu mer avgörande nu, när läraren inte fick omedelbar respons på vad som kunde vara oklart för eleverna. Vi fick tänka om! Vi fick anpassa våra planeringar till den digitala miljön och till vad som är rimligt och genomförbart just nu.

Testar olika lösningar och rådfrågar varandra

Läsåret går nu mot sitt slut och eleverna ska få sina betyg. Vi lägger mycket tid på att försöka fundera ut bästa möjliga examinationsformer. Hur ger vi eleverna möjlighet att visa vad de kan? Hur sätter vi rättssäkra betyg? Vi tänker på varje enskild elev och vad som redan har hunnit göras i kurserna. Vi testar olika lösningar och rådfrågar varandra – allt på distans förstås. På vår skola har vi nu den sista tiden ändrat schemat rejält. Vi har lagt in examinationsdagar, vilket betyder att vi varannan dag bara har examinationer eller förberedelser inför sådana, inga vanliga lektioner alltså. Det skapar goda förutsättningar för oss att kunna tänka nytt.

Eleverna saknar skolan

Eleverna är tappra och kämpar på. Det blir fler muntliga examinationer än vanligt. Det tar mycket tid i anspråk, men då får vi möjlighet att se våra elever och vi kan stämma av lite bättre. Eleverna tycker att det är tråkigt och saknar skolan – kanske inte just proven och läxorna, men klasskompisarna och allt det sociala. Eleverna som ska ta studenten har många frågor om hur det kommer att bli för dem och det vet vi inte än. Vi önskar förstås att de får springa ut den femte juni och känna den där härliga glädjen, så som det brukar vara.

Digital kompetens i levande klassrum

Över en natt blev vi en skola med undervisning på distans. Det har trots allt gått ganska bra och det går fortfarande helt okej. Vi kämpar på. Vi har blivit skickliga på att skapa digitala möten och vi har fått använda alla våra digitala resurser och blivit mycket säkrare. Vi har lärt oss massor, men det är mycket vi saknar. Vi saknar samspelet i klassrummet mellan läraren och eleverna och eleverna emellan. Elevernas lärande pågår fortfarande, men inför nästa läsår önskar vi att vi kan använda vår digitala kompetens i ett levande, fysiskt klassrum.

Åsa Falk och Kajsa Månsson,
Malmö Idrottsgymnasium