Mina val till studier för både gymnasiet och högskola var inte självklara.
I båda fallet gjorde jag val utifrån vad som inte skulle begränsa mina fortsatta möjligheter för jag hade ingen aning om vad jag ville och inte heller toppbetyg som hade gjort de möjligt att välja exakt vad som helst.
Mitt gymnasieval blev naturprogrammet med elitidrott (simning) för att det gav mig möjligheten att studera en bred linje och fortsätta med mitt intresse för simning.
När det var dags att välja högskola var det ett tyngre val med mer ångest – vad vill jag egentligen göra? Hur vet jag att det är rätt val?
I slutändan lämnade jag det lite till slumpen, mitt urval bestod av 13 helt olika utbildningar prioriterat från den bredaste utbildningen först, tre civilingenjörsutbildningar media, data och IT. Hösten 2009 började jag på civilingenjörsutbildningen inom informationsteknik med internationell inriktning i spanska.
En del av programmet på KTH var integrerat med EIT Digitals program ICT Innovaiton där man kombinerar de vanliga tekniska studierna med praktisk kunskap om innovation och entreprenörskap.
Ett moment heter Business Development Lab där varje team ska utveckla en affärsidé och validera idéns potential, marknad och affärsmodell. Vår grupp av studenter från Grekland, Mexico och Vietnam och jag från Sverige men av chilensk bakgrund hade vitt skilda idéer men ingen av dem engagerade oss riktigt. Då kom jag att tänka på något som jag hade funderat på länge och som verkade ha blivit ett större problem sedan min egen tid på högstadiet och gymnasiet – nämligen vägledning för hur unga ska göra informerade val för högre studier och karriärväg.
De andra kände inte till hur det svenska systemet fungerade men de kunde förstå problemet ( särskilt som unga i Sverige gör detta val på mer på egen hand och mindre i enlighet med familjens åsikt vilket är vanligare i andra kulturer). Av 18 nationella program är sex högskoleförberedande och sammanlagt finns det 60 olika inriktningar. Väldigt få är säkra på vad de vill ägna sig åt en stor del av sitt liv redan vid 15 års ålder och idag är dessutom många yrken på väg att ändras i grunden genom ökad digitalisering, effektivisering och automatisering.
Efter långa diskussioner och jämförelser mellan olika länder och kulturer bestämde vi oss för att undersöka hur eleverna tänkte och kände nuförtiden och problemet kvarstod.
Då utvecklades idén om ett program där elever fick delta i workshops för att bli introducerade till olika områden och teknik samt att de skulle besöka företag och få insikt i olika branscher som vägledning. Dessutom var alla överens om att programmet skulle vara gratis så att alla skulle kunna ha möjlighet att delta.
Efter många turer med namn och slogans som handlade om nystart och initiera fastnade man för det spanska ordet för start – Inicio. Presentationen av affärsidén gick bra även om läraren inte trodde på det icke-vinstdrivande konceptet. Det gjorde som tur var professorn Mark Smith som varit handledare och engagerad i vad som motiverar unga att lära sig och utvecklas. Med fortsatt stöd från EIT Digital Sweden och KTH samt Kista Science City mfl har Inicio etablerats som ideell organisation och har idag fem personer som arbetar på heltid med verksamheten.
Inriktningen för Inicio har utvecklats till att erbjuda skolor, bibliotek, organisationer fär unga eller avgränsade målgrupper, mentorskap och vägledning kring grundläggande kunskap om teknik och digital kompetens. Tack vare olika former av stöd och sponsring är aktiviteterna öppna och kostnadsfria för deltagarna men det börjar bli svårt att möta det växande intresset utan mer långsiktig finansiering.
Sedan vi grundade Inicio har det hänt mycket i skolvärlden och nu till hösten ska ju alla grundskolor och gymnasier integrera programmering och digital kompetens i undervisningen. Många är väldigt villrådiga och söker efter lösningar. Vi har dialog med ett flertal skolor och gymnasier och har utformat en kurs för lärare – Teach the teachers samt erbjuder olika workshops anpassade till de nya riktlinjerna.
Vi utgår från vårt Mentorspace för kunskapsdelning och tror att en sådan lärandemiljö skulle kunna finnas på skolor, i stadsdelskontor eller öppet forum för alla medborgare i framtidens smarta och hållbara kunskapssamhällen.
Förra året erbjöd vi 100 tjejer i åldrarna 13-19 år att vara med och planera för smarta städer med hjälp av kvinnliga ingenjörer på Ericsson.
Sedan fick de lära sig att löda och sätta ihop ett enkelt programmerat kretskort, som en övning i att illustrera nätverk och sakernas internet.
Att särskilt inspirera unga tjejer att lära sig mer teknik och förstå vad de kan göra med hjälp av den är en hjärtefråga för Inicio. För tredje året i rad anordnar vi Girls In ICT, en heldag som äger rum på många platser över hela världen den 26 april på initiativ av ITU, International Telecommunications Union, ett organ inom FN som verkar för globala informations- och kommunikationsfrågor.
Personligen har det givit mig enormt mycket att välja en teknisk utbildning och tack vare det entreprenöriella spåret fick jag även inspiration att våga starta och driva en egen verksamhet. Det trodde jag inte när jag gjorde mitt gymnasieval för 10 år sen.
Jag är särskilt glad att vi har haft många aktiviteter för skolor och allmänhet i Södertälje, min hemstad och där det inte är självklart att välja en högre utbildning. Nu har vi medverkat i Södertälje Science week för skolor samt invigningen av KTHs campus och Södertälje Science Park. Det kommer att inspirera många fler att vilja bli en del av den nya kunskaps-och innovationsmiljön. Vi är där för att sänka tröskeln för fler att bli delaktiga. Genom Inicio får man också ett community för livslångt lärande.