Är Skolkommissionens förslag rätt väg för svensk skola?
På Skolriksdagen var det många som var nyfikna på seminariet där frågan skulle besvaras av Skolkommissionens ordförande Jan-Eric Gustafsson samt Kenneth Nilsson, kommunstyrelseordförande i Örebro och Cecilia Brinck, oppositionsborgarråd i Stockholm.
Kenneth Nilsson och Cecilia Brinck är dessutom ordförande och vice ordförande i SKL:s beredning för utbildningsfrågor.
Jan-Eric Gustafsson fick inleda med den grannlaga uppgiften att sammanfatta rapportens drygt 400 sidor, och valde att göra det med hjälp av en enda bild. Han poängterade att alla insatser måste syfta till att stärka elevens lärande, utveckling och välbefinnande – det är det grundläggande syftet. Därefter pekade han på några utvalda punkter bland de många förslag som kommissionen nu lagt fram.
- Att stärka professionen genom olika program och tydliga karriärvägar för lärare.
- Att utveckla en statlig regional närvaro för samverkan och kvalitetsdialog, och här återkom Gustafsson flera gånger till att man vill använda den breda kompetensbas som Skolinspektionen har, och omvandla den till att utveckla istället för att inspektera.
Den fråga som fått stor uppmärksamhet i media är den om ändrade urvalsregler, där förslaget om lottning på några få dagar blivit en stor snackis.
– Hela kommissionen är milt talat överraskad av detta, kommenterade Gustafsson, och skickade sedan en passning till Marcus Strömberg och Johanna Jaara Åstrand (apropå debattartikeln om obligatoriskt skolval för alla) om att de, liksom alla övriga intressenter, är mer än välkomna att nu komma med konstruktiva förslag på hur en mer rättvis urvalsmetod skulle kunna se ut.
Här fick Jan-Eric Gustafsson också medhåll av Kenneth Nilsson, som påminde sina politikerkollegor, oavsett partifärg, om hur viktigt det är att nu ”andas in och låta processen kring kommissionens förslag ha sin gång”, och inte försvåra det arbetet genom att gå i polemik.
Som avslutning vände sig moderatorn Johanna Koljonen till publiken och ställde den inledande frågan, ”är kommissionens förslag rätt väg för svensk skola? Svaret var, med klar majoritet, ja.