Ledande aktörer i Blekinge och nordöstra Skåne bildar samverkansklustret Edtech Southeast Sweden – ett unikt innovationsekosystem inom edtech.
Med en innovationsmiljö för användare, företag och akademi samskapas edtech-lösningar med målsättning att främja digitalisering av utbildning och lärande.
Den globala edtech[1]-marknaden växer 20% per år och uppskattas omsätta 252 miljarder dollar år 2020[2]. Digital kompetens är idag ett måste i ett demokratiskt samhälle.
Digitaliseringen fungerar som en hävstång för lärande om det nyttjas på ett genomtänkt och strukturerat sätt; för bättre resultat, för skolutveckling och lärande. I aktuella utmaningar så som nyanländas integration, lärarbrist, sjunkande elevresultat och pedagogers administrativa börda, kan digitaliseringen bidra och underlätta.
”Edtech är en av de snabbast växande branscherna och genom Edtech Southeast Sweden skapar vi unika förutsättningar att nyttja edtech i skolor och företag i regionen. Vi ger även förutsättningar för samskapande av lösningar så att nya och befintliga företag inom edtech kan utvecklas bättre.” säger Niclas Melin, klusterledare för Edtech Southeast Sweden på NetPort Science Park.
Edtech Southeast Sweden skapar ett hållbart innovationsekosystem genom fyra områden:
- Innovation och inkubationsmiljö för att identifiera behov, utveckla och testa produkter samt lansera lösningar genom samverkan mellan skolor, företag och akademi.
- Acceleration, hjälper företag att utveckla erbjudanden och öka försäljning.
- Internationell samverkan för kompetensutbyte och ökad export.
- Underlätta etablering av edtechföretag.
”Förbättrad skola och lärresultat är drivkraft för Karlshamns kommun att medverka. Edtech Southeast Sweden skapar dessutom möjligheter för nya arbetstillfällen, företag och skatteintäkter”, säger Daniel Wäppling, kommundirektör i Karlshamns Kommun.
De samverkande aktörerna i klustret är Blekinge Business Incubator, Blekinge Tekniska Högskola, Blue Science Park, Högskolan Kristianstad, Karlshamns Kommun, Karlskrona Kommun, Krinova Incubator & Science Park samt huvudpartnern NetPort Science Park. Klustret har redan från start goda nationella och internationella relationer med exempelvis Swedish Edtech Industry, Oslo Edtech Cluster (Norge) och xEdu (Finland).
Fler röster från grundarna av Edtech Southeast Sweden
“Vi har under flera år investerat i att utveckla kunskap och relationer inom edtech-området. Att initiera Edtech Southeast Sweden är ett naturligt steg för oss. Det är i linje med vår kärnverksamhet, dvs. att genom digitalisering skapa samhällsnytta och tillväxt”, Samuel Henningsson, VD, NetPort Science Park.
”Ett ökat fokus på tillväxtmarknaden edtech är bra. Det kommer att öka antalet start-ups inom området och möjligheterna för bolag att hitta kapital för utveckling och expansion förbättras”, säger Anders Cronholm, VD på Blekinge Business Incubator.
”BTH är en av Sveriges mest profilerade högskolor inom IT och hållbarhet. Samverkan är nyckeln till framgång och här bidrar BTH med forskning och utbildning inom våra fokusområden”, säger Henric Johnson, prorektor vid Blekinge Tekniska Högskola.”
”Edtech är en snabbväxande marknad och utveckling av lösningar kräver IT- och telekomkompetens som våra medlemsföretag är experter på”, säger Magnus Forsbrand, VD på Blue Science Park.
”Medverkan i Edtech Southeast Sweden är naturlig för oss. Det finns kopplingar både till forskning och lärarutbildningar som vi bedriver”, Lena Persson, Vicerektor på Högskolan Kristianstad.
”Förbättrad skola och lärresultat är drivkraft för Karlshamns kommun att medverka. Edtech Southeast Sweden skapar dessutom möjligheter för nya arbetstillfällen, företag och skatteintäkter”, säger Daniel Wäppling, kommundirektör i Karlshamns Kommun.
”En skola kopplad till omgivande samhälle, där personal och elever är involverade i innovationsarbete blir mer attraktiv, vilket även gör oss mer attraktiva som arbetsgivare och underlättar rekrytering av lärare”, säger Carl-Martin Lanér, Kommundirektör på Karlskrona kommun.
”Samverkan i Edtech Southeast Sweden bidrar till att utveckla befintliga projekt samt skapar förutsättningar för att identifiera nya behov och innovationsmöjligheter”, säger Charlotte Lorentz Hjort, VD, Krinova Incubator & Science Park.
[1]Educational Technology eller utbildningsteknologi på svenska
[2] Globalt tillväxt enligt EdTechXGlobal och IBIS Capital http://techcitynews.com/2016/05/26/report-edtech-spend-will-reach-252bn-2020/