Lärarförbundet publicerade nyligen alarmerande statistik om hur pass omfattande bristen på lärare, speciallärare och specialpedagoger är.
För att lindra bristen bör man ta efter andra branscher och låta tekniken ta plats i skolvärlden.
De få mänskliga resurser vi har ska ägna sig åt vad tekniken inte kan eller bör ersätta – det mellanmänskliga mötet.
Både tidningen specialpedagogik, Lärarnas riksförbund och Lärarförbundet har den senaste tiden flaggat för hur pass akut bristen på speciallärare är. Lärarförbundet lyfte nyligen fram helt färska siffror som bland annat visade att om tio år så kommer över 1300 lärare kommer gå i pension bara i Södermanlands län.
Statistiken visade också att nästan 45 000 lärare beräknas gå i pension inom en tioårsperiod och på Gotland är andelen speciallärare och specialpedagoger över 55 år hela 72 procent.
Upp till 1500 elever per speciallärare
Precis innan sommaren lyfte tidningen specialpedagogik fram siffror att det i vissa kommuner kan vara upp till 1500 elever per utbildad speciallärare eller specialpedagog.
– Satsningarna på lärarkåren måste fortsätta med full kraft och menar regeringen allvar med sin läsa-skriva-räkna-garanti måste de se till att det finns speciallärare som kan ge det utlovade stödet till eleverna, säger Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand i ett pressmeddelande.
Fredrik Wetterhall, VD för Edtech företaget Lexplore, håller med Johanna om att satsningen på lärarkåren är viktig. Fredrik vill dock också lyfta fram teknikens roll för att omedelbart underlätta situationen.
-Ett digitalt verktyg för att exempelvis upptäcka dyslexi i tid kan frigöra ovärderlig tid för skolans specialpedagog. Istället för att i flera timmar lägga tid på att rätta papperstest, kan specialpedagogen med rätt och lättanvända verktyg arbeta mer med barnen istället. Tekniska verktyg kan och bör inte ersätta en specialpedagog, men de är ovärderliga verktyg för att frigöra tid, kommenterar Fredrik.