Projektet #fibernästet introducerades i augusti för 155 andraårselever som utmanades att utforma idéer till två konferensrum och tre gemensamma ytor på Öresundskrafts affärsområde Kommunikationslösningar under temat hållbarhet och digital utveckling.
Upplägget är inspirerat av TV- programmet Draknästet och eleverna delades in i 24 tävlande lag, varav 12 kvalificerade sig till final. Av dessa fick sex lag realisera sina idéer.
-Vi ville ha en inspirerande, kreativ och effektiv arbetsplats för både befintliga som nya medarbetare och som samtidigt symboliserar arbetet med att erbjuda fiber- och bredbandslösningar för våra kunder. Då föll det sig naturligt att ta hjälp av just möjliga framtida medarbetare. Det har varit en otroligt givande process och resulterat i ett mycket spännande slutresultat, säger Bo Lindberg, chef för Öresundskrafts affärsområde Kommunikationslösningar.
Pauline Lindberg på varumärkes- och affärsutvecklingsföretaget Redgum kläckte idén till fibernästet och har på ideell basis varit elevmentor och ansvarig samordnare för #fibernästet tillsammans med inredningsdesignern Helena Björkqvist från H Inredningsdesign, som också varit ideell elev- och designmentor för projektet.
-För Thoren Business School är det mycket värdefullt att eleverna får praktisera sina kunskaper i verkligheten. Projektet #fibernästet har innefattat omfattande och detaljerad projektplanering för eleverna där de har fått beskriva och motivera allt från idé till inköp. Fram till höstlovet var detta det övergripande temat i all undervisning för andraårseleverna säger Jonas Nemeth, biträdande rektor på Thoren Business School.