Spring i benen och piggare elever

Sedan september 2017 driver utbildningsförvaltningen i Stockholms stad rörelsenätverket Spring i benen.

Ella Kramer och Alvar Brodén, Långbrodalsskolan, får ny energi av de pulshöjande aktiviteterna. Fotograf Robert Blombäck

Syftet är att ge eleverna regelbunden rörelse under skoldagen, vilket ska få dem att orka mer och må bättre.

– Vi hör från skolorna att det har blivit mycket lugnare på lektionerna sedan de började lägga in korta aktiviteter av rörelse och att eleverna är mer koncentrerade. En annan kommentar är att anmälda kränkningar minskar när skolan lägger in regelbunden fysisk aktivitet, säger Christer Oja, utvecklingsledare och ansvarig för nätverket.

Ungefär 145 skolor är aktiva i projektet. Genom fysiska träffar och en digital aktivitetsbank delar de goda exempel och förslag på aktiviteter mellan varandra. Skolorna arbetar med både rastaktiviteter och korta rörelseinslag i klassrummet.

– Det handlar om flera små, korta moment som återkommer under hela dagen. Under lektionen kombinerar vi gärna rörelsen med någon form av problemlösning, ett brain break, så att eleverna får aktivera båda hjärnhalvorna, säger Christian Söderkvist, idrottslärare på Långbrodalsskolan.

En enkätundersökning från 2018 visar att jämfört med året före använder allt fler skolor brain break och inslag av fysisk aktivitet under lektioner, raster och fritid. Flera lärare och elever bekräftar att aktiviteterna har en positiv inverkan på skoldagen.

– Det stora intresset visar att allt fler förstår att fysisk aktivitet är viktigt på så många sätt. Eftersom skolorna själva bidrar med exempel och även lär av varandra vilar Spring i benen på både vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, precis som läroplanen förespråkar, säger Christer Oja.