Jeanette Kimland och Sofie Olsson bytte bana helt när de lämnade bankvärlden och ingenjörsjobbet på Scania för en ny karriär inom UX-design.
Det som lockade var blandningen av problemlösning, kreativitet och psykologi samt att få jobba närmare slutanvändaren.
Nu är de ute på LIA-praktik där tillgängliga och inkluderande lösningar är i fokus för Jeanette och produkter som analyserar digital bevisning åt Polismyndigheten för Sofie. Läs vidare för att få veta mer om deras karriärbyten, LIA-praktiken och såklart om UX-utbildningen på Nackademin.
Hej Jeanette och Sofie! Berätta mer om er själva och vad som fick er att söka till utbildningen UX-designer på Nackademin?
Jeanette: Jag har senast arbetat på en bank med kunder och administration där det fanns stor förbättringspotential både för oss som arbetade med systemen, men även för kunder och företaget.
Jag var delaktig i projekt utifrån kundperspektiv för att förbättra system och processer, men kände att jag ville vara med och förstå ännu mer om hur jag kunde vara en del av att lösa problem. Jag insåg att jag behövde verktyg för att kunna vara med och påverka mer.
Jag ville ha en förändring så hittade jag utbildningen inom UX-design på Nackademin och kände att allt föll på plats.
Jag hade aldrig sett mig själv inom varken IT eller design innan. Nu förstår jag att kreativitet och design är så mycket mer än färg och att rita snyggt.
Min ingång som designer är att lyssna på människor, ta reda på problem, behov och mål samt skapa en gemensam förståelse för mitt team och organisation, och utifrån det ta fram lösningar på riktiga problem som möter både människors och affärens behov och mål.
Sofie: Jag är utbildad ingenjör med inriktning mot industridesign och produktutveckling, men efter att ha arbetat som konstruktör och projektledare på Scania i 4 år så kände jag att jag var redo för nya utmaningar. Jag ville fortsätta arbeta med någon form av produktframtagning, men samtidigt tyckte jag ofta att hårdvaruutvecklingen gick lite för långsamt, i kombination med att man hamnade så långt från slutanvändaren.
När jag hörde talas om UX-design från en vän som arbetat med det i några år, så började jag googla runt och läsa på så mycket jag kunde om olika utbildningar samt vad arbetet innebar. Jag kände ganska snabbt att den rollen var som klippt och skuren för mig, då det innebar en kombination av problemlösning, kreativitet och psykologi. Att utveckla digitala produkter kändes också som en betydligt snabbare process där jag får möjlighet att ha kontinuerlig kontakt med användarna och inte enbart utveckla utifrån eget tycke och smak.
Nackademins utbildning inom UX-design var den enda som hade ett tydligt fokus på just UX och det kändes som en gedigen utbildning och inte enbart en kvällskurs under ett par veckors tid. Dessutom lockades jag av yrkeshögskolans upplägg, där man tar in kompetenta och kunniga utbildare från arbetslivet, arbetar i projektform samt får ägna stor del av utbildningen åt praktik, vilket jag tycker är otroligt viktigt. Jag kände såklart en viss oro över att lämna en trygg anställning för att börja plugga igen, men idag är jag så otroligt glad och tacksam över att jag vågade ta det beslutet.
Ni är nu ute på er sista LIA-period, berätta mer om det.
Jeanette: I höstas påbörjade vi kursen Tillgänglighet med utbildaren Hampus Sethfors från Axess Lab. Jag kände direkt att det är det här jag vill göra. Återigen föll något på plats för mig. Att arbeta tillgängligt och inkluderande handlar om att designa enkla produkter som alla människor kan använda. Något som tyvärr glöms bort allt för ofta då människor exkluderas i digitaliseringens snabba framfart. Jag fick möjligheten och valde att göra min andra praktik där för att fördjupa mig inom området. Jag ska även börja jobba där efter examen.
Under min praktik har jag bland annat varit med på användbarhetstester hos människor med olika förmågor, gjort besök på centrum för hjälpmedel, hållit i workshops hos kunder, gjort intervjuer och user story mapping, tagit fram kundresor, storyboards, personas och prototyper, suttit med utvecklare där vi lärt av varandra samt utfört granskningar på olika webbsidor och appar. Här om veckan var vi hemma hos en person med motoriska funktionshinder som använde ögonstyrning, det var otroligt lärorikt och spännande.
Under min praktik har jag även fått utvecklas och börjat hitta mitt eget sätt att skapa en gemensam förståelse för vikten av att arbeta användarcentrerat, både internt och i kundens organisation. När man jobbar med UX-design är det viktigt att också uppmuntra samarbete och att inkludera hela företaget i designprocessen.
Sofie: Jag håller med Jeanette om att det är avgörande med ett fungerande samarbete och att våga ”utbilda” om UX-design och varför det är viktigt att arbeta med användarupplevelsen i nära kontakt med slutanvändaren. Under denna praktik har jag också fått en bättre förståelse för vikten av samarbete och att ha en fungerande intern process, som bidrar både till sammanhållning och tydlighet.
Under min första LIA-period kände jag en ganska stor förvirring och osäkerhet, då jag efter drygt ett halvårs utbildning fortfarande kände mig väldigt ny i rollen. Men under nuvarande praktik, som sträcker sig över 3 månaders tid, så känner jag verkligen att jag blivit varmare i kläderna och att de mer fördjupande kurserna vi läst det senaste året har bidragit till en trygghet och en större förståelse. Nu känner jag mig självgående och otroligt peppad på att få praktisera allt det jag lärt mig.
Jag gjorde min första praktik på designbyrån Doberman där jag fick möjlighet att arbeta med olika kunder och projekt, vilket bidrog till en variation som jag uppskattar. Nu, på min andra praktikperiod, är jag på ett företag som utvecklar produkter som används av Polismyndighetenför att analysera digital bevisning i form av extraktioner från exempelvis beslagtagna mobiltelefoner, så att den informationen sedan kan användas av åklagare i rättssalen. Det jag fokuserat på under min praktik är att samla in insikter om hur analysarbetet fungerar idag och hur man skulle vilja att det fungerade, genom att intervjua olika typer av användare såsom analytiker och åklagare. Jag har även iakttagit hur bevisningen visualiseras och presenteras under rättegångar, för att på så sätt kunna kartlägga behov och eventuella problemområden. Detta ska förhoppningsvis i slutändan leda till att jag kan komma med förslag på uppdateringar och nya funktionaliteter som kan underlätta användarnas vardag.
Nu är ni snart klara med utbildningen, vad har ni värdesatt mest under er studietid?
Sofie: UX-utbildningen har verkligen gett mig en otroligt bred grund att stå på, vilket blir tydligt nu när man kommit ut i arbetslivet. Vi har lärt oss det som faktiskt är aktuellt inom branschen just nu, tack vare att vi haft yrkesverksamma utbildare som varit genuint intresserade av att dela med sig av sin kunskap. En annan sak jag uppskattat är att vi arbetat i projektform redan från start och i flera fall i samarbete med riktiga företag, där man också kunnat knyta värdefulla kontakter och fått kontinuerlig träning i att presentera sina idéer för andra människor.
Upplägget på utbildningen är bra och genomtänkt, där lite mer generella kurser under första året kompletteras med en fördjupning under andra året inom till exempel agila metoder, lean UX, gränssnittsdesign, tillgänglighet och etik. Det känns extremt värdefullt att vi läst både tillgänglighet och etik då det är ämnen jag brinner extra mycket för och anser är en självklarhet inom UX-design.
Jeanette: Det jag värdesätter och har uppskattat mest är våra fantastiskt duktiga och inspirerande utbildare från branschen som har haft ett brinnande engagemang både för UX-design men också för oss studenter. Det är tack vare vår utbildningsledare Mikael Boman som har gjort allt för att ge oss den bästa utbildningen och utbildare jag aldrig kunnat drömma om. Ledningsgruppen för vår utbildning har också tagit fram en utbildning som verkligen är genomtänkt och de har hela tiden lyssnat på vår feedback och gjort utbildningen till den bästa möjliga under tiden.
Sedan uppskattar jag upplägget med att vi hela tiden får jobba med det vi lär oss i praktiken, arbeta i projekt och presentera inför klassen i princip varje vecka har varit väldigt utvecklande. Och att få två tillfällen med flera månaders praktik under utbildningen, där man får komma ut och lära sig och dela med sig tillsammans med mer seniora designers och utvecklare har varit ovärderligt.
Vilka tips har ni till de som är intresserade av att söka till UX-utbildningen?
Sofie: Gör det bara (haha)! Nej, men jag skulle säga att det är jättebra att söka information på nätet om vad det innebär att arbeta som UX-designer och kanske även titta på aktuella jobbannonser, som beskriver lite mer konkret vilka arbetsuppgifter man kan komma att ägna sig åt. En annan bra idé är att kontakta någon som arbetar med det på LinkedIn, mig till exempel, om du har frågor och funderingar.
Du behöver inte ha några förkunskaper inom design eller IT, utan kan absolut lära dig detta efter hand. Det handlar mer om att vara öppen och nyfiken, samt känna motivation i att du har möjligheten att hjälpa andra människor och underlätta deras vardag. Det är vad jag tycker är så otroligt givande i den roll vi har.
Om du väl tar steget och söker in så är mina råd att ha tålamod, då allt inte kommer kännas solklart på en gång. Det finns en viss frustration i den ovisshet som designarbetet ändå ofta bidrar till, men det handlar om att våga göra misstag och fråga mycket. Passa på att suga åt dig av den kunskap du får och att knyta kontakter med människor i branschen – dels utbildare men även personer du träffar på branschdagen eller i andra sammanhang. Försök också spara ner det material du får och alla de länkar och tips som utbildarna tillhandahåller under utbildningen, så att du sedan kan gå tillbaka och titta på det när du väl kommer ut i arbetslivet.
Jeanette: Jag kan bara hålla med Sofie. Sök! Ni kommer inte ångra er. Två väl investerade år för mig som person och i mitt yrkesliv. Hör gärna av er till någon av oss tidigare studenter om ni har funderingar och frågor.
Vad är planen efter att ni tagit examen? Finns det några områden ni brinner extra för?
Sofie: Jag vill absolut fortsätta arbeta med tillgänglighet och etik, genom att hela tiden se till att det jag designar kan användas av alla oavsett funktionsförmåga. Jag ser det också som en självklarhet att alltid tänka på och medvetandegöra vilka konsekvenser min design kan leda till i det långa loppet, i form av t ex exkludering eller missbruk. Jag är även väldigt intresserad av att lära mig mer om agila metoder och tycker att det är otroligt roligt att genomföra användningstester.
Innan jag började plugga så trodde jag nog att jag var intresserad av att arbeta på en byrå, då jag är ganska rastlös som person och gillar variation. Men allteftersom så har jag insett fördelarna med att faktiskt arbeta med en specifik produkt, och därigenom få möjlighet att arbeta mer långsiktigt och strategiskt med de interna processerna. En annan sak som lockar är den chans som det också ger till att förvalta samt vidareutveckla idéer allt eftersom. Jag tycker att det holistiska perspektivet, som kanske främst förknippas med rollen som service designer, är otroligt spännande också – det vill säga att se till kontext och helhet. Att försöka skapa en förståelse för hur den interna arbetsprocessen, budget och tekniska förutsättningar indirekt kommer att påverka även designen. Jag är även nyfiken på att arbeta i ”gränslandet” mellan fysisk produkt och ett digitalt gränssnitt, så att jag också kan dra nytta av min tidigare utbildning och arbetslivserfarenhet. Exempelvis skulle det var roligt att kanske arbeta med självkörande bilar eller något liknande.
Jeanette: Jag håller verkligen med Sofie i allt hon säger och att det holistiska perspektivet är otroligt spännande, att se till en helhet. Jag börjar nu arbeta på Axess Lab där jag gjorde min andra praktik. Här arbetar vi med inkluderande design och träffar användare med olika funktionsförmågor. Så vi får arbeta med coola företag, myndigheter och organisationer som också vill det och tillsammans gör vi världen mer inkluderande för fler. Jag tycker att vi alltid ska jobba med att göra designlösningar tillgängliga och inkluderande redan från början, så det inte bara blir något man lägger på som ett lager. För att citera Bill Gregory: ”When UX doesn’t consider ALL users, shouldn’t it be known as ”SOME User Experience” or… SUX?”.