Hem NYHETER Sveriges Elevkårers och Saco studentråds krav på åtgärder för att säkra ungas framtidsutsikter trots coronapandemin

Sveriges Elevkårers och Saco studentråds krav på åtgärder för att säkra ungas framtidsutsikter trots coronapandemin

Publicerat av: Redaktionen

Både lärare och elever vittnar om att gymnasieelever har gått miste om kunskaper på grund av distansundervisningens begränsningar.

För att förhindra att vi får en ”coronageneration” som står utanför arbetsmarknaden föreslår Sveriges Elevkårer och Saco Studentråd nu ett åtgärdspaket för regeringen.

Sveriges Elevkårers och Saco studentråds krav på åtgärder för att säkra ungas framtidsutsikter trots coronapandemin

Mimmi Rönnqvist, ordförande för Saco Studentråd och Ebba Kock, ordförande för Sveriges Elevkårer.

Efter att gymnasieskolan varit stängd i över två månader är det tydligt att undervisningen på distans inte ger eleverna samma förutsättningar som klassrumsundervisning.

Undersökningar som gjorts av Sveriges Elevkårer, Lärarnas Riksförbund och Skolinspektionen lyfter bland annat sämre stöd till elever, svårigheter i bedömning, en ökad arbetsbörda och stor oro för ens betyg.

– Eleverna har inte haft samma möjligheter att pröva sina kunskaper och rättssäkerheten i betygssättningen har inte gått att garantera. Den generation som går i gymnasiet och tar studenten nu får sin utbildning under helt andra omständigheter än andra och det finns en stor risk att de påverkas negativt, säger Ebba Kock, ordförande för Sveriges Elevkårer.

Utbildningsminister Anna Ekström framhäver ofta att det ansvar som gymnasieeleverna tvingats ta ger kunskap och är en erfarenhet i sig som är viktig att ta hänsyn till. Ebba Kock och Mimmi Rönnqvist menar dock att den erfarenheten varken kompenserar för eller tillgodoräknas i elevernas kursbetyg eller gymnasieexamen.

– Arbetslösheten ökar och så gör även söktrycket till högskolan. Det gör att möjligheten att få ett jobb minskar och att antagningspoängen som krävs för att komma in på högre utbildning blir högre. Regeringen måste kompensera för smällarna mot elevernas utbildning och framtidsutsikter. Den som vill läsa om en kurs eller pröva upp sitt betyg ska ha möjlighet att göra det utan att det kostar individen något, säger Mimmi Rönnqvist, ordförande för Saco Studentråd.

För att stärka möjligheterna för de elever drabbats av att gymnasieskolan varit stängd att ta sig in på arbetsmarknaden och högskolan föreslår nu Sveriges Elevkårer och Saco studentråd en rad åtgärder för elever som examinerats i kurser under våren 2020.

Sveriges Elevkårers och Saco Studentråds förslag till åtgärder för gymnasieelever som drabbats under distansundervisning

  • Låt alla gymnasieelever läsa om kurser som examinerats under våren 2020 på komvux med rätt till klassrumsundervisning.

Idag är det inte möjligt att läsa om en kurs på komvux om du fått ett godkänt betyg i kursen. Om du fått minst godkänt i en kurs har du enbart rätt att pröva ditt betyg på komvux för att höja betyget. Det innebär att du endast kan skriva ett prov för att bevisa att du innehar högre kunskapsnivå och du har då ingen rätt till klassrumsundervisning. Då många elever riskerar att inte ha fått med sig tillräckliga kunskaper på grund av distansundervisningen bör det öppnas upp för de som blivit minst godkända i en kurs att läsa om kursen i sin helhet med rätt till klassrumsundervisning.

  • Slopa avgiften för att pröva betyg på komvux för de som examinerats under våren 2020.

Med tanke på att rättssäkerheten i bedömning inte kunnat garanteras i distansundervisningen bör samtliga gymnasieelever som fått betyg i en kurs under tiden gymnasieskolorna hållit stängt låtas pröva om sitt betyg kostnadsfritt en gång per kurs på komvux. En sådan insats skulle öka möjligheten för en elev att få ett rättvisande betyg och därmed kompensera för den rättsosäkerhet eleverna drabbas av vid skolans myndighetsutövande i betygssättning under distansundervisningen.

  • Skapa en särskild urvalsgrupp för de drabbade gymnasieeleverna till högre studier.

Med bakgrund i den osäkerhet som elever upplevt kring sin bedömning och möjlighet att visa sina kunskaper på distans ser vi behovet av att införa en särskild urvalsgrupp för nuvarande gymnasieelever när de söker till högskolan. Strukturen för att genomföra den här förändringen finns redan då man skapade en sådan särskild urvalsgrupp vid övergången mellan läroplanerna LPF94 och GY11.

  • Underlätta för de som läst yrkesprogram att läsa till högskolebehörighet.

I dagsläget är högskolebehörighet inte en självklarhet på landets yrkesprogram. De som lämnar gymnasieskolan med en yrkesexamen utan högskolebehörighet är en särskilt sårbar grupp när det gäller att etablera sig på arbetsmarknaden i en tid av åtstramningar, permitteringar och varslingar. Därför behöver regeringen se över hur de kan underlätta för elever att läsa till högskolebehörighet.

  • Uppdra Arbetsförmedlingen att förmedla av staten betald yrkespraktik till nyexaminerade gymnasieelever för snabbare etablering på arbetsmarknaden.

Allting tyder på att det kommer att bli enormt svårt att få ett jobb under de kommande månaderna, särskilt utan tidigare erfarenhet. Många erfarna personer går idag arbetslösa och de kommer att ta de jobb som finns. Staten behöver därför ge Arbetsförmedlingen ett tillfälligt uppdrag att förmedla statligt subventionerade praktikplatser så att företag får incitament att anställa unga så att de har möjlighet att påbörja sitt arbetsliv.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>