Rektor Tanya Bennet är mycket imponerad över hur pedagogerna genom användarvänlighet, nyfikenhet, tillgänglighet och likvärdighet har kunnat ta till sig den digitala tekniken och idag till stor del kompetensutvecklar sig själva genom kollegialt lärande.
Turebergs Förskolor har skapat rätt digitala förutsättningar för att rektor, förskollärare och barnskötare skall kunna fokusera på barnen, deras trygghet, utveckling, utbildning och det pedagogiska uppdraget.
Verksamheten har sedan 2014 alltid haft ett barn- och medarbetarfokus i sin digitala strategi. Idag har pedagogerna alla de verktyg som krävs för att kunna uppfylla läroplansmålen samt den nationella digitaliseringsstrategin för skolväsendet.
IKT chef Michael Eriksson berättar: ”När den nationella digitaliseringsstrategin för skolväsendet kom i slutet på 2017 visste vi att vår digitaliseringsstrategi låg helt rätt. Strategin har gått ut på att centralisera administrationen, bygga upp en stabil infrastruktur, pilotinstallationer, säkerställa likvärdighet på förskolorna och avdelningarna samt utefter uppdragsnivå. Vidare har vi anpassat de digitala verktygen utifrån medarbetarnas uppdrag och kompetens samt utifrån barnens behov, intresse och ålder. Värdeorden som genomsyrar Turebergs Förskolor är; trygghet, pedagogik, kvalité, gemenskap, glädje och miljö. Dessa värdeord ligger även som grund för den digitala strategin.”
Vår läromiljö för barn, förskollärare och barnskötare har utvecklats enormt under de senaste åren, säger Tanya Bennet, rektor och verksamhetsansvarig för Turebergs Förskolor. Tanya fortsätter berätta: Avdelningarnas mediastationer är höj- och sänkbara ned till barnens nivå. Stationerna har 27-tums 5k bildskärmar som kan användas enskilt eller till pedagogisk utbildning i mindre barngrupper, alternativt som arbetsplats för våra medarbetare vid till exempel pedagogisk dokumentation. Storbildsprojektor med anpassad whitebord, AppleTV med AppleMusic, kraftfulla högtalare från AudioPro samt separat placerad stor green screen med iPad-stativ för de större barngruppernas aktiviteter. Förskollärare / avdelningsansvarig har tillgång till en MacBook Pro, iPad och iPhone. Pedagogerna på varje avdelning har tillgång till varsin iPad, ett urval programmerbara robotar, trådlöst mikroskop, ett antal iPad´s för barnen med ett anpassat, utvärderat och kontrollerat utbud av appar samt digitala lånekort till det kommunala biblioteket med tusentals boktitlar att välja mellan. Jag är verkligen imponerad över hur alla tar till sig ny teknik, allas nyfikenhet och implementeringen i våra verksamheter.”
Genom en centraliserad administration ger Turebergs Förskolor sina medarbetare möjlighet att fokusera på kvalitativ undervisning, omsorg och tid med barnen samt att det finns kvalitetssäkrad information i alla led. Digitaliserad närvarorapportering sker till platsansvarig och rektor för att säkerställa en trygg bemanning. Platsansvarig och rektor ser i sin iPhone antal barn och pedagoger samt om någon är sjuk på avdelningarna. Medarbetarkalender slutade skrivas ut 2015 och vårdnadshavarkalender slutade skrivas ut 2016. All kommunikation sker idag digitalt. Administrativ kommunikation mellan avdelningar och administration sker digitalt via scanner, server alternativt direkt in i systemen på iPhone´s och iPads.
IKT chef Michael Eriksson fortsätter berätta: ”Vi har säkerställt en mycket stabil och god nätverksarkitektur med rätt switchar för vårt fasta nätverk som är väl utbyggt på samtliga avdelningar för att kunna ansluta de digitala verktygen som har en fysisk nätverksport såsom mediastationer, AppleTV, högtalare med mera.
Vårt trådlösa nätverk (WiFi) har anpassade routrar och är segmenterade utefter avdelningar för bärbara dator, iPad, iPhone, mikroskop med mera – vilket ger en mycket god trådlös nätverkskapacitet för barnen och arbetslaget på avdelningen. Vår server är behörighetsbaserad utefter uppdragsnivå istället för på individnivå för att säkerställa tillgänglighet och en effektiv systemförvaltning. Barnens ”server” är lätt åtkomlig för förskollärare, barnskötare och rektor.”
ASM och MDM – Turebergs Förskolor använder Apple School Manager för att köpa in appar och skapa managerade Apple-ID som gör att verksamheten centralt kan styra de digitala verktygen. Mobile Device Management System används för att kunna administrera och underhålla över hundratjugo digitala verktyg som stationära datorer, bärbara datorer, iPads, iPhone´s, AppleTV och robotar. Till skillnad från i stort sett alla andra baserar Turebergs Förskolor systemen utefter uppdragsnivå för att kunna säkerställa tillgänglighet, likvärdighet och en effektiv systemförvaltning.