Hem NYHETER Tävla? Absolut, men på barnens vilkor!

Tävla? Absolut, men på barnens vilkor!

Publicerat av: Redaktionen

TÄVLA ÄR KUL – PÅ BARNENS VILLKOR!

Vi på Gutz har valt att samarbeta med Johan Fallby som är före detta landslagsman i bordtennis och som nu arbetar som rådgivare, föreläsare samt utbildar inom talangutveckling, ledarskap och effektiv träning.

Tillsammans med honom besöker vi föreningar över hela landet för att både motivera barn till mer motion, lära föräldrar att bli den bästa idrottsföräldern samt för att inspirera och vägleda ledare i deras arbete.

Läs Johans spännande artikel nedan kring tävlande på barnens villkor!

IDROTT OCH FÖRÄLDRASKAP

Tävla? Absolut, men på barnens vilkor!

För några år sedan började en del idrotter ta bort tabeller och cupsegrare för barn upp till 12 år. En intensiv debatt spred sig över landet och många uttryckte oro.

”Vi tappar vinnarskallarna.” ”Utan tabeller kan vi lika gärna spela utan mål.” Men vad är egentligen rätt och hur ska man tänka som tränare och förälder?

Man hör ibland att barn ska tävla på sina egna villkor, men vad betyder det egentligen? Det är vanligt att vuxna fokuserar för mycket på resultaten, alldeles i onödan. Det ökar risken för negativa tävlingsbeteenden hos alla: barnen, föräldrarna och inte minst tränarna.

FOKUSERA PÅ UTVECKLING

Ansvaret för att skapa en bra tävlingsmiljö för barnen ligger på oss vuxna, och tyvärr är det ofta där det brister. Varje gång en vuxen skriker, skäller, försöker styra barnens beteenden, toppar lagen och fokuserar på att vinna istället för att utveckla – då är det inte på barnens villkor. Att förlänga tävlingen med ändlösa utvärderingar, tips, rättelser och taktikgenomgångar i bilen på väg hem stärker heller inte upplevelsen.

Barn lever i stunden och klarar av att både vinna och förlora. Resultaten styr inte deras liv, men de behöver förstå sambandet mellan deras egen prestation och resultatet.

PRESTATION ÄR VIKTIGARE ÄN RESULTAT

Som vuxen behöver du aldrig berätta för ett barn hur viktig en tävling är. Barnet måste få lära sig att värdera sin egen prestation och utvecklas genom att se tävlingen som en spännande och rolig del av idrotten. Nyckeln är att ge positiva upplevelser i tävlingssituationen och lära barnen att ta upp kampen varje gång. Barn ska älska jämna tävlingar och ta ansvar för sin egen och lagets prestation.

Utförandet, insatsen, sammanhållningen och lärandet är viktigast. Att fokusera på resultatet eller göra jämförelser med andra leder oftast till stress och oro. Om det finns mål ska det vara prestationsmål och beteendemål – mål kring det som barnet själv kan påverka. Att vinna en turnering eller slå personbästa på varje tävling är inte viktigast. Däremot att göra sitt bästa, kämpa, testa nya tekniska detaljer och kommunicera. Lyckas man med det, ökar också möjligheten att få bra resultat.

FOKUSERA PÅ UTVECKLING

Tävla? Absolut, men på barnens vilkor! 4Ansvaret för att skapa en bra tävlingsmiljö för barnen ligger på oss vuxna, och tyvärr är det ofta där det brister.

Varje gång en vuxen skriker, skäller, försöker styra barnens beteenden, toppar lagen och fokuserar på att vinna istället för att utveckla – då är det inte på barnens villkor.

Att förlänga tävlingen med ändlösa utvärderingar, tips, rättelser och taktikgenomgångar i bilen på väg hem stärker heller inte upplevelsen.

Barn lever i stunden och klarar av att både vinna och förlora. Resultaten styr inte deras liv, men de behöver förstå sambandet mellan deras egen prestation och resultatet.

PRESTATION ÄR VIKTIGARE ÄN RESULTAT

Som vuxen behöver du aldrig berätta för ett barn hur viktig en tävling är. Barnet måste få lära sig att värdera sin egen prestation och utvecklas genom att se tävlingen som en spännande och rolig del av idrotten. Nyckeln är att ge positiva upplevelser i tävlingssituationen och lära barnen att ta upp kampen varje gång. Barn ska älska jämna tävlingar och ta ansvar för sin egen och lagets prestation.

Utförandet, insatsen, sammanhållningen och lärandet är viktigast. Att fokusera på resultatet eller göra jämförelser med andra leder oftast till stress och oro. Om det finns mål ska det vara prestationsmål och beteendemål – mål kring det som barnet själv kan påverka. Att vinna en turnering eller slå personbästa på varje tävling är inte viktigast. Däremot att göra sitt bästa, kämpa, testa nya tekniska detaljer och kommunicera. Lyckas man med det, ökar också möjligheten att få bra resultat.

STRESSA INTE FRAM BEREDSKAP

För att barnet ska känna att det är roligt och lärorikt att tävla behöver det ha beredskap. Det kräver mognad och motivation, och kan aldrig stressas fram. Innan barnet är färdigutvecklat och fått erfarenhet kommer tävlingssituationen i sig att påverka på flera sätt:

  • Barnet kommer inte att kunna förutse skeenden eller uppfatta mönster och förändringar lika snabbt som under träning.
  • Barnet kommer att behöva koncentrera sig mer för att genomföra de tekniska momenten.
  • Barnet kommer att fatta sämre beslut.

Det betyder inte att man ska undvika tävlingar om barnet själv vill tävla, men det betyder att tävlingen ska genomföras på ett sätt som gör det möjligt för barnet att lära sig av processen.

Tävla? Absolut, men på barnens vilkor! 5

Barn reagerar också helt olika i en tävlingssituation. Ett barn kanske inte förstår syftet med tävlingen och är rädd för motståndarna, medan ett annat kan har svårt att förstå reglerna och oroar sig för den sociala situationen. Ytterligare någon lämnar plötsligt planen för att plocka blommor mitt under matchen. Hur barn agerar i en tävlingssituation innan de är mogna säger ingenting om hur duktiga de kommer att bli när de utvecklat beredskap.

MÅLET ÄR INTE ATT VINNA

Att vinna är inte farligt eller dåligt, men det är heller inte slutmålet med barn- och ungdomsidrott. En bra idrottsmiljö kan och ska vara både trygg och utmanande. Den ska ge möjlighet att tävla för de som vill, utan att sätta press på träningskompisarna som ännu inte känner sig redo. Förr eller senare kommer alla som utövar en idrott att tävla – det behöver inte stressas fram. När tävlingsupplevelsen är spännande och rolig blir den också utvecklande.

______________________________________________________________________

BARNETS BEREDSKAP ATT TÄVLA BEROR PÅ FLERA SAKER

Mognad

  • Fysisk utveckling
  • Psykisk utveckling
  • Social utveckling

Färdighetsnivå

  • Teknisk/taktisk utveckling i relation till vänner
  • Teknisk/taktisk utveckling i relation till motstånd

Självbestämmande/motivation

  • Självständighet i tävlingssituationen
  • Synen på sin egen kompetens i förhållande till andras
  • Tillhörighet i gruppen
  • Realistisk förståelse för sin egen kompetens

Motivationsklimat

  • Tränarens beteende
  • Idrottsföräldrarnas beteende
  • De idrottande barnens relationer
  • Relationen mellan barn, förälder och tränare
  • Tävlingsform och struktur
  • Idrottens kultur

Beredskap att tävla

  • Förmåga att njuta, lära och prestera på topp
  • Förmåga att utvärdera och förstå hur man kan utvecklas genom att tävla

DET VIKTIGASTE TIPSET

Överdramatisera inte tävlingen! Ditt barn vet redan att det är ”viktigt” och är säkert lite nervös. Förstärk inte den känslan.

INFÖR TÄVLING

  • Fråga ditt barn hur du kan stötta på bästa sätt.
  • Var positiv och lugn. Om du känner dig stressad, nervös eller orolig – försök att hålla dig borta från ditt barn.
  • Undvik att coacha eller ge tips. Risken är att du stressar upp ditt barn istället för att hjälpa det. Barnet ska lära sig att tävla på sitt sätt

UNDER TÄVLING

  • Glöm inte att njuta av ditt barns tävlande. Tänk på att detta är fina upplevelser ni delar tillsammans. Var positiv, optimistisk och glad.
  • Uppmuntra och heja på ditt och andras barn, men på ett ansvarsfullt sätt. Kom ihåg att det är barnens tävling och att prestationen är viktigast, inte resultatet.
  • Lägg band på dina känslor. Gå bort från planen om du känner att du tappar kontrollen. Som idrottsföräldrar kan ni påminna varandra om att uppträda lugnt och sansat.

EFTER TÄVLING

  • Påminn dig själv om varför ditt barn idrottar, inte vilka resultat det gör. Ge ett positivt och lugnt stöd efter alla tävlingar. Ät en korv eller en glass tillsammans och låt barnet bestämma vad ni ska prata om.
  • Prata aldrig resultat, även om det är svårt att låta bli. Fokusera på ditt barns prestation, vad som fungerade bra, om barnet lärt sig något och om det var roligt att idrotta.
  • Hjälp ditt barn att dra lärdomar från tävlingar. Uppmuntra till egna utvärderingar med både positiva och negativa delar. Låt barnet styra utvärderingen.

LÅNGSIKTIGT

  • Låt ditt barn skapa mål kring sådant det själv kan påverka: prestationsmål (jag vill utveckla), processmål (så här ska jag göra) och beteendemål (vad gör jag i konkreta handlingar). Undvik resultatmål som jämför barnet med andra (jag vill vinna, vara uttagen, vara bättre än andra).
  • Skapa ett nätverk med människor omkring dig som du litar på. Prata med dem om dina upplevelser, checka av dina känslor och be om råd när det behövs.
  • Om någon uppträder olämpligt ska du alltid prata med den personen. Ta upp det på ett lugnt sätt och gärna på en avskild plats. Kontakta föreningen, förbundet och/eller tävlingsarrangören om problemet återkommer.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>