“Tydlighet och transparens viktigt vid bedömning”

Det är många parametrar att ta hänsyn till vid bedömning och betygsättning, vilket inte minst aktualiserats i och med Skolverkets nya allmänna råd.

Viktoria Fernstedt Westberg

Gymnasieläraren Viktoria Fernstedt Westberg använder sig av digitala verktyg för att få en bättre överblick – och för att tydligare förmedla läroplansinnehåll.

Hur kan du som lärare säkerställa att eleverna hela tiden vet vad som förväntas för att klara olika moment, hur de ligger till och vad de kan utveckla? Enligt Viktoria Fernstedt Westberg, gymnasielärare i svenska, religion, kommunikation, retorik och gymnasiearbete vid Stagneliusskolan i Kalmar är tydlighet och transparens helt avgörande – något hon arbetar med både genom sin undervisning och med hjälp av digitala verktyg för bedömning.

Hon visar bland annat många elevexempel och använder övningsuppgifter som liknar examinationsuppgifterna, så att ingenting ska komma som en överraskning för eleverna. Hon är också noggrann med att arbeta formativt i både lärsituationer och i bedömningsarbetet, så att det är alltid är tydligt för eleven att en bedömning eller ett omdöme under terminen inte är ett betyg. Det får en avdramatiserande effekt, menar hon.

– Både lärare, elever och föräldrar vill att bedömningen ska vara transparent, tydlig, tillgänglig och lättbegriplig. Det är förstås en stor utmaning eftersom det är en otroligt komplex aktivitet. Det viktiga för mig som lärare är att göra bedömningen på ett så synligt sätt som möjligt, så att eleverna känner att de fått vara med hela vägen. Det gör att de känner sig trygga. Annars kan det rådande betygssystemet göra att de tror att de måste klara alla uppgifter på samma nivå för att få ett visst betyg, säger Viktoria Fernstedt Westberg.

Till sin hjälp använder hon bland annat det digitala verktyget Formida.

Läroplansinnehåll blir tydligare

Formida är ett verktyg för att ge digital textrespons, samla underlag för bedömning i klickbara matriser och automatiskt skapa sammanställningar för analys och återkoppling. Verktyget fungerar ihop med olika plattformar som Google Classroom och Microsoft Teams – vilket passar Stagneliusskolan bra, där både lärare och elever jobbar med Googles plattform.

– Vi blev digitala tidigt och har jobbat länge med att gå över till olika digitala system. Bland annat har vi vunnit priset Guldtrappan för digital skolutveckling. Formida är ett tacksamt hjälpmedel hos oss – efter att jag började med det har flera av mina kollegor också börjat, berättar Viktoria Fernstedt Westberg.

I bedömningsarbetet använder hon Formidas matriser för att föra in vilka syften, centralt innehåll och kunskapskrav hon har testat och hur många gånger för varje elev, samt hur väl eleverna har klarat dem. Hon förstår att matriser kan upplevas som fyrkantiga, men menar att de gör kunskapskraven tydliga om de används på rätt sätt.

– Jag tycker att matriserna är fantastiska. Jag har väldigt mycket information om varje elev samlad där som jag enkelt kan läsa av. Om jag ser att en elev har testats för ett kunskapskrav tre gånger och klarat det alla gångerna ger det mig en bra indikation om att den nivån gäller.

– Särskilt den så kallade multimatrisen har lugnat mig mycket. I den ser jag snabbt om en elev har gjort en viss uppgift eller inte och om jag behöver bedöma eleven på det området på något annat sätt, förklarar Viktoria Fernstedt Westberg.

Transparent betygsättning ger tryggare elever

Hur gör hon då för att få en överblick över hur väl elevernas prestationer svarar mot kunskapskraven inom olika områden? Utmaningen skiljer sig lite från ämne till ämne, menar hon – men med ett bra system blir det smidigare.

– I svenska brukar det vara ganska enkelt att titta på muntlig och skriftlig förmåga. Men i religion eller kommunikation kan kunskapskraven vara svåra att förstå även för oss lärare. Då blir det enklare med ett bra system för att administrera det, som Formida. Jag för in allt vi har gjort under året i matrisen och är det något eleven missat kan jag föreslå en extrauppgift, eller säga att: “Här har du presterat sämre än tidigare, här behöver du steppa upp.”

Och det är just den transparensen och tydligheten kring bedömning och betygsättning som Viktoria Fernstedt Westberg menar underlättas av ett hjälpmedel som Formida.

– Eleverna ska aldrig behöva vara rädda eller osäkra på vad som förväntas av dem. När de ser vad som krävs för att uppnå kunskapskraven och hur deras betyg sätts, blir det tydligare att det är en pågående lärprocess, och då vågar de mer, avslutar hon.

Läs mer
Läs mer om Formidas tjänst för feedback och bedömning: https://formida.se/om-tjansten/