Årets GULDHATT går till …

Det är många ute i landet som gör ett fantastiskt arbete för alla våra barns språkutveckling, och det vill vi på Hatten Förlag fira genom ett årligt pris!

Nu har det blivit dags att presentera vinnarna av 2018 års GULDHATTEN!

Årets GULDHATTEN går till Förskolan Ängbygården, del av Ängbybarnens förskolor

Juryns motivering:
“I förskolan finns stora möjligheter att arbeta för
barns språkutveckling, och detta har man verkligen
sett till att ta vara på på förskolan Ängbygården.
Det är med stolthet vi överlämnar årets
GULDHATT till dem.”

Vi passar på att ställa några frågor till Helga och Therese på Förskolan Ängbygården:

Ni har just fått Guldhatten – hur känns det?

Helt fantastiskt! Det blev en bekräftelse på att vårt arbete och engagemang inte bara når och berör barnen utan även föräldrarna då det var just en förälder som nominerade oss. Och när vi öppnade Guldhatten-paketet med barnen blev det mycket glädje och lek!

Hur jobbar ni för barns språkutveckling?

När barnen är små och börjar hos oss vet vi oftast inte vilka barn som är i behov av särskilt språkstöd. Men vår erfarenhet är att det gynnar alla barns språkutveckling, och bidrar till en ökad kontakt, när vi förstärker den verbala kommunikationen med stödtecken. Vi ser att barnen kan uttrycka sina behov och känslor, trots att det verbala språket inte är fullt utvecklat ännu, vilket bidrar till lugn och en känsla av trygghet både hos barnen och inte minst deras föräldrar. För att inkludera föräldrarna i vårt stödteckenarbete så ger vi ut en sammanställning av de vanligaste tecknen redan under inskolningen.
Vi använder tecken dagligen i alla typer av situationer med barnen, både enskilt och i grupp. Vi har även schemalagd stödteckensamling tre gånger i veckan där vi använder oss av bl.a. dockor och ”känslo-smileys” för att förstärka kommunikationen.

Ni jobbar också med något som kallas ”empatisk kommunikation” – vad är det?

Empatisk kommunikation (inspirerat från NVC, Nonviolent Communication) är ett förhållningssätt som bidrar till ökad förståelse för egna och andras känslor och behov. Vi fokuserar på att lyssna till barnets upplevelse och strävar efter att komma bort ifrån egna bedömningar. När vi t ex lyssnar och bekräftar barnet i sin frustration blir det en träning för barnet att förstå sig själv och hitta lösningar.

Fungerar det?

Absolut! För oss är den empatiska kommunikationen och arbetet med stödtecken något som är varandras förutsättningar då de synliggör och tydliggör alla de känslor som möts och visas under en vanlig dag på förskolan. Det stödjer att alla känslor är okej att känna och uttrycka verbalt eller med tecken. Tack vare stödtecknen så blir den empatiska kommunikationen mellan de små barnen så tydlig även för oss pedagoger. Vi ser t.ex. gång på gång att våra barn på förskolan redan som 1-åringar får erfara att både kunna ge och få empati och bli förstådd av en kompis genom att bara titta på varandra och teckna t.ex. ordet ”jobba” när ens egna eller en kompis mamma eller pappa lämnar på morgonen för att gå till jobbet. Det är en ynnest att se och få vara en del av.

Har ni något råd till andra som vill jobba aktivt för att stötta barns språk och kommunikation?

Börja med de vanligaste och de mest användbara tecknen såsom t.ex. känslotecknen, mamma, pappa, jobba, samling etc. Gör det till en gemensam utmaning i arbetslaget och våga pröva! Det är inte det viktigaste att det blir ”rätt”, ingen pratar ett språk felfritt i början, utan snarare att man gör det konsekvent och inte minst har roligt! Vår erfarenhet är också att det underlättar att ha någon eller flera figurer, och vi har använt oss mycket av just Babblarna.