Berghs har i flera år samarbetat med Norrsken Foundation, som en del i arbetet med att skapa större social impact.
Nu fördjupas denna relation ytterligare, inom Berghs Growth Marketing-heltidsutbildning.
De studenterna som började sin utbildning i höstas kommer att genomföra ett ”mini-hackathon” med Norrskens start-ups, medan studenterna som börjar hösten 2022 kommer att arbeta med utvalda entreprenörer under hela sin utbildning.
Growth Marketing-programmet på Berghs utbildar vassa, datadrivna marknadsförare som behärskar alla delar av dagens digitala marknadsföringslandskap. Genom samarbetet med Norrsken kan studenterna nu hjälpa morgondagens entreprenörer att kommunicera sina idéer till rätt målgrupp och med rätt verktyg.
Partnerskapet mellan Norrsken och Berghs-studenter har redan gett flera framgångsrika resultat, bland annat i 2020 års version av den samlästa kursen Explore Sustainability med fokus på hållbar kommunikation, samt de pro bono-uppdrag som förra årets studenter gjorde under examensperioden våren 2021.
Nu väljer Berghs och Norrsken att utveckla samarbetet ytterligare. De studenter som börjar på Growth Marketing-utbildningen hösten 2022 kommer att ha ett löpande samarbete med ett antal start-ups från Norrsken House i Stockholm. Alla de utvalda företagen kommer att ha sitt fokus på social impact eller hållbarhet. Krönet på samarbetet med Norrskens start-ups blir examensprojektet våren 2023, där studenterna både kommer att göra en sprint tillsammans med företagen, och till sista pitcha sina förslag.
För de growth marketers som startade sin utbildning hösten 2021 kommer ett mini-hackathon att genomföras under våren 2022. Under 24 timmar ska studenterna ta fram nya, kreativa och lönsamma idéer för marknadsföring genom att analysera data från ett urval av start-ups i Norrskens ekosystem.
Partnerskapet med Norrsken är en del i Berghs ökande arbete med “positive impact”, hur varumärken kan bidra till ett mer hållbart samhälle. Norrskens entreprenörer tacklar några av de största utmaningarna av idag, och där kan Berghs growth marketers bidra.
“Vi ser verkligen fram emot att jobba med Berghs i det här projektet. Målet är att hjälpa världens mest lovande impactföretag att skapa kännedom om utmaningarna de löser. Men vi vill också inspirera studenterna på Berghs att använda sina marknadsföringskunskaper för att göra positiv skillnad för planeten” säger David Liu, General Manager, Norrsken House Stockholm.
“Inom det som studenterna på Growth Marketing-programmet läser finns många synergier med de områden som startups ofta behöver hjälp med – och från studenternas perspektiv så finns ju inget bättre sätt att lära sig än att faktiskt få jobba med verkliga case. Givetvis extra kul att vi får erbjuda våra studenter möjligheten att jobba med några av Sveriges främsta entreprenörer via vårt samarbete med Norrsken” säger Paula Ponzer, programansvarig Growth Marketing-programmet Berghs.