Det framåtsträvande läromedelsförlaget NA Förlag digitaliserar sina läromedel för att göra det lättare för eleverna.
Forskningen visar att det går att effektivisera inlärningen i skolan och med digitala läromedel tar förlaget ett stort steg in i det moderna klassrummet.
– För oss är det en självklarhet att lyssna på forskningen för att ge varje elev så bra förutsättningar som möjligt för deras inlärning, Frida Lindström Kommunikatör NA Förlag.
Parallellt med fortsatt traditionell utgivning kommer förlaget att ge ut digitala läromedel på Hypocampus studieplattform.
– Vi har valt att samarbeta med Hypocampus just för att det ligger så mycket forskning bakom plattformen som de erbjuder, Frida Lindström Kommunikatör NA Förlag.
Repetition stärker långtidsminnet
Hypocampus studieplattform grundar sig i Test Enhanced Learning vilket är en av de mest bekräftade principerna inom forskning i kognitiv psykologi. Principen handlar om repetition och innebär att man kommer ihåg mer om man efter att ha lärt sig något nytt, förhör sig på den nya informationen. Om kunskapen tas in genom att läsa en text i en bok eller på en skärm, att lyssna på en föreläsning eller att se en film har egentligen ingen betydelse utan det är repetitionen av informationen som stärker långtidsminnet.
Unik anpassning för varje elev
Studieplattformen hjälper eleven att på ett unikt sätt repetera information för att kunna minnas så mycket som möjligt. När eleven använder studieplattformen drar programmet slutsatser om bland annat elevens läshastighet och minnesförmåga. Sedan anpassas plattformen automatiskt utefter elevens beteende och presenterar olika mycket information med olika mellanrum för att det ska passa varje unik elev. Plattformen meddelar exakt när eleven håller på att glömma den nya kunskapen för att eleven ska kunna repetera informationen och komma ihåg den längre. Ju mer eleven använder studieplattformen, desto mer lär sig programmet hur just den eleven lär sig bäst och på så sätt blir inlärningen lättare för eleven.