Praktikanterna Cornelia och Alexander har byggt en webbplattform där företag kan lägga upp projekt som de vill att gymnasielever ska ta sig an.
Syftet är att göra det enklare för skolan och näringslivet att samarbeta och ge skolelever verklighetsbaserade uppgifter att arbeta med.
Webbplattformen togs fram på uppdrag av Hogia inom ramen för praktikprogrammet Tekniksprånget. Den ska börja användas redan till våren av Nösnäsgymnasiet i Stenungsund.
Hogia Learn är en webbaserad plattform där företag kan publicera projektuppdrag som lärare kan ge till sina elever när det passar in i läroplanen. Plattformen kan sen användas för projektuppföljning och slutleverans.
Hogia Learn har utvecklats av praktikanterna Cornelia Hallberg och Alexander Solberg som tillbringade fyra månaders praktik hos Hogia inom ramen för Tekniksprånget.
– Innan jag kom till Hogia hade jag lite kunskap om vad man gör på ett IT-företag, så det har varit otroligt lärorikt på många sätt. Nu vet jag hur det är att arbeta med programutveckling vilket jag kommer att ha nytta av under mina fortsatta studier inom teknik och IT, säger Cornelia Hallberg.
Hogia Learn har utvecklats enligt Hogias utvecklingsprocesser som i stort baseras på scrum, en metodik som delar in arbetet i faser med täta tester och utvärderingar. Yvonne Flink, testledare på Hogia, har varit handledare för de båda praktikanterna och har lett utvecklingsarbetet.
– Det har varit viktigt för oss att låta dem arbeta i verkliga utvecklingsprocesser så att de får en korrekt bild av hur det är att utveckla program. Samtidigt har vi fått värdefulla insikter från dem. Hogia Learn kommer både elever och företag att ha glädje av, menar Yvonne Flink.
Jan-Eric Sundgren är ordförande för Tekniksprånget och har varit en av drivkrafterna bakom initiativet sedan starten 2012.
– Syftet med Tekniksprånget är att intressera ungdomar att utbilda sig inom teknik genom att ge dem en chans att praktisera som ingenjörer. Allt för många som har gett sig in på en ingenjörsutbildning hoppar av studierna utan att ta examen. De känner att studierna är tuffa och inser inte vilka positiva möjligheter som finns om de väl fullföljer sin utbildning. De som har varit Tekniksprångare har en mindre avhoppsfrekvens, eftersom de vet vad som väntar, avslutar Jan-Eric Sundgren.
Idén till Hogia Learn utvecklades av Barbro Lien Rönn på Hogia Talent Management, som har mer än 15 års erfarenhet av att arbeta med skolor kring frågor som berör ungdomar och IT. Hogia Learn kommer att börja användas från och med vårterminen 2017 av lärare på Nösnäsgymnasiet i Stenungsund. I det första skedet är Hogia det enda företaget som kommer att delta, men det finns planer på att göra plattformen tillgänglig för fler företag.
Vad är Tekniksprånget?
Ett praktikprogram där Sveriges arbetsgivare tillsammans med regeringen, satsar för att säkra den framtida kompetensförsörjningen genom att locka fler ungdomar till högre tekniska utbildningar. Det är ett initiativ som startades 2012 av IVA Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademin.
I dag medverkar 230 företag och erbjuder praktikplats på över 100 orter i Sverige. Tekniksprånget är öppet för alla som är under 21 år och som är behöriga att söka en ingenjörsutbildning. Hittills har 2 700 studenter genomfört praktik, varav 80 procent har gått vidare till ingenjörsstudier. 50 procent av dem som har slutfört sin praktik är tjejer.
Hogia har varit med i Tekniksprånget sedan 2014 och har hittills tagit emot tio praktikanter. Nio av dem har valt att vidareutbilda sig inom teknik.