Generation Z vill få nya vänner på sociala medier.
En undersökning, där 9 725 stycken ungdomar i fyra nordiska länder deltagit, visar att ungdomar i åldern 13-18 år (Generation Z) främst använder sociala medieplattformar för att finna nya vänner, hålla kontakt med familj och vänner samt för att bli underhållna.
Fler följare och likes och att följa influencers är inget som denna generation eftersträvar.
Den nordiska undersökningen, genomförd av sociala medieplattformen Yubo, visar att svenska ungdomar i åldern 13-18 år (Gen Z) använder sociala medieplattformar främst för att träffa nya vänner (66%). För denna generation är fler följare, likes och influencers inte viktigt. Istället vill denna generation aktivt skapa nya kontakter, inspireras, lära nytt och hålla sig uppdaterad om vad som händer i omvärlden.
– Jag läste i en artikel att människor med mer än 200 följare online är mer benägna att säga att de känner press över hur de ser ut än de med färre följare. Detta slog an en sträng hos mig och har bidragit till att vi, till skillnad från andra sociala medieappar, uppmanar våra användare att inte vara en passiv följare utan att istället umgås online på ett autentiskt sätt och skapa äkta online-interaktioner utan press på “hur många följare” de har. Var en vän, inte en följare, säger Sacha Lazimi, Yubos VD och grundare.
Yubo byggt en plattform där ungdomar umgås online utan att behöva känna press kring “hur många likes” innehållet får. Dessutom gör appens ledande livestream-teknik det möjligt för användare att hoppa in i livechattar i realtid och umgås autentiskt med vänner i en säker miljö.
Yubo arbetar tillsammans med sina användare för att avskaffa ”följare” på sociala medier med budskapet “friends, not followers”.
Baksidan av sociala nätverk – Mobbning, rasism och trakasserier
Resultaten från undersökningen skiljer sig åt bland ungdomarna i de fyra nordiska länderna. I Sverige uppger mer än hälften (55%) av ungdomarna att den största nackdelen med sociala medieplattformar är att man blir Bedömd efter utseende/stil och kroppsform, Mobbning (48%) samt Trakasserier (48%).
Finska ungdomar i åldern 13-18 år upplever att de tre främsta nackdelarna med sociala nätverk är Trakasserier (67%), Rasism (60%) samt Mobbning (58%). Bland de danska ungdomarna upplevs Mobbning som den främsta nackdelen (54%), följt av Bedömd efter utseende, stil och kroppsform (50%) samt Sexism (44%). Även i Norge uppges den främsta nackdelen vara Mobbning (54%), följt av Rasism (48%) och Trakasserier (47%)
För Yubo är säkerhet A och O
Yubo har i dag mer än 40 miljoner användare världen över. Yubos framgång bygger på att medieplattformen är en rolig och säker plats att umgås på online. Yubos mål är att vara den säkraste platsen för ungdomar att ta reda på mer om omvärlden och sig själva och företaget arbetar löpande med att förbättra säkerheten på plattformen genom att bland annat använda sig utav AI-teknik för att säkerställa användarens ålder och identitet samt moderatorer som dagligen skannar plattformen för att stoppa exempelvis mobbning, trakasserier, rasism och sexism. Yubo har även strikta regler gällande att visa upp naken hud på plattformen.
Utöver dessa säkerhetsåtgärder samarbetar Yubo dessutom med ett team av säkerhetsspecialister, psykologer, ungdomsorganisationer samt polisväsendet världen över.