Hem TEKNIK Nära 4 000 mellanstadieelever i Stockholms utsatta områden har stärkt sin digitala kompetens

Nära 4 000 mellanstadieelever i Stockholms utsatta områden har stärkt sin digitala kompetens

Publicerat av: Redaktionen

I en nyligen publicerad rapport konstaterar Skolinspektionen att det råder stor variation i hur digitala verktyg används i grundskolan.

Utifrån den insikten arbetar Tekniska museet sedan några år tillbaka med projektet Maker Tour – programmering i skolan.

Syftet är att stärka den digitala kompetensen bland elever i utsatta områden i Stockholm. Fram tills idag har nära 4 000 elever och 400 lärare deltagit i satsningen.

– Digital kompetens är en demokratisk rättighet och inskrivet i läroplanen. Ändå får inte alla samma möjligheter till kunskap. Genom projektet vill vi jämna ut orättvisor och bidra till att fler unga upptäcker glädjen i teknik och programmering, säger Maria Olsson, enhetschef lärande och ansvarig för Maker Tour på Tekniska museet.

Ny rapport från Skolinspektionen lyfter fram brister i likvärdighet

Nära 4 000 mellanstadieelever i Stockholms utsatta områden har stärkt sin digitala kompetens

I kvalitetsgranskningen ”Digitala verktyg i undervisningen” kommer Skolinspektionen fram till att likvärdigheten i användningen av digitala verktyg varierar avsevärt mellan skolor – men också inom skolor. I rapporten har myndigheten granskat hur 27 grundskolor använder digitala verktyg i ämnena matematik och teknik i årskurs 7–9. Slutsatsen är att användningen är begränsad och att majoriteten av skolorna behöver utveckla sitt arbete.

– Även om Skolinspektionens rapport fokuserar på högstadiet och specifika ämnen belyser den ett generellt problem – nämligen att det varierar starkt hur elever och lärare i grundskolan ges möjlighet att använda digitala verktyg. Vi arbetar för att stärka elevers digitala kompetens redan från mellanstadieåldern för att överbrygga utbildningsklyftor, säger Maria Olsson.

Internetstiftelsen, som undersöker svenskarnas nätvanor, konstaterar i sin färska rapport ”Barnen och Internet 2019” att skolan har ett ansvar för att ge unga på mellanstadiet (11–13 år) digital kompetens, såsom digital källkritik och programmering. De konstaterar också att skolan behöver göra mer för att förbereda eleverna på att hantera den digitala vardagen. Tekniska museet vill vara ett stöd och en samarbetspartner till skolor i det arbetet.

Tekniska museet rullar ut till skolor i Stockholms utsatta områden

Genom utbildningssatsningen Maker Tour – programmering i skolan har Tekniska museet som ambition att bidra till att säkra Sveriges framtida kompetensförsörjning och innovationskraft inom teknik och programmering. Projektet vänder sig till mellanstadieklasser i utsatta områden i Stockholm. Med hjälp av en programmeringsbuss lastad med pedagoger, datorer, kretskort och robotar rullar Tekniska museet ut till skolorna. Det tre veckor långa utbildningspaketet består av lärarintroduktion, workshops i skolan och på museet, kreativa utmaningar, lärarinspirationskvällar samt gratis lovverksamhet.

Nära 4 000 elever och 400 lärare har deltagit

Maker Tour – programmering i skolan sjösattes 2017 och har sedan dess gjort succé. Fram till december 2019 hade 46 skolor och 192 klasser deltagit, med sammanlagt 3 853 elever och 384 lärare. En utvärdering av Maker Tour som presenterades tidigare i år visar att 94 % av eleverna tycker att teknik verkar enkelt att förstå, mot 74 % innan projektets start. 96 % av eleverna uppger dessutom efter projektets genomförande att de vill lära sig mer om teknik. Efter Maker Tour instämmer också 90 % av eleverna i att programmering som yrke vore kul, mot endast 52 % innan. Även lärarna stärker sin digitala kompetens. Efter Maker Tour anser 96 % av lärarna att de har tillräcklig kunskap och information om programmering i sin roll som lärare, jämfört med endast 34 % innan.

Maker Tour – programmering i skolan har nominerats till flera priser, bland annat ”Årets pedagogiska pris”, ”Årets samhällsbyggare”, samt ”Årets långsiktiga” i Gyllene Hjulet 2019.

Satsningen finansieras av Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse som ett integrationsprojekt och pågår till 2020. Härigenom är det också helt kostnadsfritt för skolorna att delta.

Läs mer om Maker Tour – Programmering i skolan på tekniska museets hemsida: https://www.tekniskamuseet.se/skola/maker-tour-programmering-i-skolan/

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>