Åttondeklassare konstruerar i nationell vetenskapstävling på Curiosum
Hem SkolNivåGrundskola Ungdomar konstruerar i nationell vetenskapstävling på Curiosum

Ungdomar konstruerar i nationell vetenskapstävling på Curiosum

Publicerat av: Redaktionen

Konstruera en modell av en maskin som gör det omöjliga möjligt – och bidra till en hållbar värld på temat ”Eco Dream Machine”.

Det är uppdraget för de cirka 90 ungdomar från Umeå och Vännäs som onsdagen den 11 maj deltar i regionsfinalen i den årliga teknik- och vetenskapstävlingen Enlightening Imagination.

Enlightening Imagination är en tävling för årskurs 7 och 8 som uppmuntrar eleverna att parvis lösa problem och att på ett kreativt sätt omsätta dem i praktiken med hjälp av 4DFrame, ett pedagogiskt läromedel utvecklat i Sydkorea. Utmaningen stimulerar ungdomarna att använda sina kunskaper om matematik, naturvetenskap, design och teknik.

– Det här materialet passar alla, oavsett språk och kunskapsnivå. Det är så kul att se hur eleverna på ett innovativt sätt genomför uppdraget. Många uppskattar att de snabbt får ett konkret resultat av sina idéer och en djupare förståelse för teorierna bakom konstruktionerna, säger Anna-Lena Sahlman, pedagog på Curiosum och arrangör av regionsfinalen.

Åttondeklassare konstruerar i nationell vetenskapstävling på Curiosum

4DFrame är ett pedagogiskt läromedel utvecklat i Sydkorea. Foto: Anna-Lena Sahlman

I år kommer åttondeklasser från Ersängsskolan och Pops Academy att tävla på Curiosum samtidigt som elever på Hammarskolan i Vännäs tävlar på sin skola.

Under samma period äger tävlingen rum runt om i Sverige från Skellefteå i norr till Lund i söder. Årets tema ”Eco Dream Machine” har koppling till FN:s globala mål för hållbar utveckling.

Eleverna tycker att det är en spännande utmaning.

– Det känns najs. Det är kul att känna att vi kan skapa och bygga nästan allt. Det är enkelt att bygga former, utmaningen är att få till olika mekanismer, säger elever från årskurs 8 på Hammarskolan.

I fjol vann två lag från Pops Academy både den regionala och den nationella finalen, och gick därmed vidare till International Math and Science Creativity Competition, IMSCC, i Sydkorea. Tidigare år har de vinnande lagen fått resa till Sydkorea för att tävla. I fjol, liksom i år, blir det en digital lösning på grund av pandemin.

Inte bara eleverna, utan även lärarna uppskattar tävlingen:

– Det är ett roligt sammanhang för både våra elever och oss lärare att vara med i, och materialet är enkelt att använda. Efter introduktionen, där eleverna får testa materialet och se inspirationsfilmer från tidigare års tävlingar, händer det något spännande med ungdomarna. Det blir lättare för dem att förstå och synliggöra vetenskapliga principer, säger Erika Söderquist, lärare på Hammarskolan i Vännäs.

Enlightening Imagination är ett samarbete mellan Exploratoriet i Skellefteå, Curiosum i Umeå, 2047 i Borlänge, Tekniska museet i Stockholm, KomTek Lidingö, Tyresö kommun, Expectrum i Västerås, KomTek Katrineholm, Alingsås kommun och Vattenhallen Science Center i Lund. Projektet finansieras av Skolverket.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information>>