Den 11 februari uppmärksammar vi flickor och kvinnor inom vetenskap och i synnerlighet teknik.
Vi har samtalat med Ulrika Sultan vid Linköpings Universitet som specialiserat sig på flickors teknikintresse och hur det intresset kan behållas upp i vuxen ålder.
I jämförelse med pojkar självskattar sig flickor ofta som mer negativa till grundskolans teknikämne.
Ulrika menar att det är värdefullt att fundera på vad som undervisas i teknik, hur det undervisas och hur eleverna ges möjligheter att på lika villkor möta den tekniska världen. Teknik är ett skolämne där flickor oftare inte tror att de kan eller inte har intresse för. Detta delvis för att flickornas teknikintresse kan uttrycka sig på andra sätt än hur vi till vardags ser på teknik – dvs. om saker går på el, datorer eller stora maskiner.
– Flickor är intresserade av teknik, men flickors teknikintresse gestaltar sig inte alltid på samma sätt som pojkars teknikintressen. Do it yourself- (DIY)-kulturen är ett exempel på hur ett sådant teknikintresse kan gestaltas.
Några faktorer som skulle kunna vara orsak till att flickor tappar sitt teknikintresse när de blir äldre är:
• Avsaknad av identifikation(förebilder?)
• Lågt tekniskt självförtroende
• Yttre påverkan och förväntningar
• Bristande ämneskompetens hos läraren
• Val av material
Hur kan filmerna på Binogi hjälpa till i teknikundervisningen?
Genom animerade karaktärer i elevernas ålder som upptäcker tekniken i sin omgivning synliggör de korta filmerna tekniken i elevernas vardag. Binogis filmer och material kan även bygga upp flickors självförtroende inom ämnet teknik genom att eleven får träna på att behärska begrepp som används inom teknik.