Nina Sophie Nest tog examen från Hotel Institute Montreux (HIM) 2017 med en kandidatexamen i Business Administration in Hospitality Management.
Numera är hon Growth Hacking Expert på Generali Switzerland i Zürich.
Vad fick dig att börja studera Hotel Management?
Efter att jag avslutat den obligatoriska skolutbildningen, insåg jag att jag behövde en högre utbildning som blandade teori och praktik. Jag lärde mig att jag gillade den hands-on mentaliteten som finns i hospitality och de nära relationer man får med varje gäst. Det var då jag bestämde mig för att plugga detta.
Varför valde du att studera på Hotel Institute Montreux (HIM)?
Jag började studera på ett privat universitet i Malaysia för att bredda min världsbild och om asiatisk kultur. Efter att jag avslutat mitt andra år så bestämde jag mig för att flytta hem till Europa, och HIM hade bra överflyttning av mina akademiska poäng. Vad som är roligt med HIM är att jag förra sommaren hittade en broschyr från skolan i mitt gamla barnrum!
“Mitt undermedvetna måste ha planerat att studera på HIM. När jag ser tillbaka så är detta det bästa beslut jag någonsin tagit.”
Din nuvarande roll hos Generali Switzerland är Growth Hacking expert. Vad innebär det och hur ser dina arbetsuppgifter ut?
Growth Hacking är en marknadsföringsteknik som jag lärde mig på en start-up i Berlin. Jag leder ett researchteam, med folk från flera olika avdelningar i företaget, med uppgift att generera kundinsikter på sociala medier, för att förbättra våra produkter och service. Detta innebär mycket konceptbaserat arbete, projektledning och att leda teammedlemmarna inom Growth Hacking och dataanalys.
Vilka egenskaper gör en bra marknadsförare?
Det är tre viktiga egenskaper som gör en bra marknadsförare. De borde tänka analytiskt, ha kunden i hjärtat och nyfikenhet i tanken.
“Hospitality är en värdefull kunskap och erfarenhet att ha. För att du lär dig att förstå olika människor.”
Vad är det största utmaningarna att jobba som Growth Hacking expert?
Då Growth Hacking är en ganska ny teknik behöver företagsvärlden lite extra tid till att anpassa sig till detta föränderliga arbetssätt. Det var en utmaning att få alla med på tåget i början, men när vi väl visade upp positiva resultat så började förfrågningarna komma.
Vad är ditt bästa tips till den som vill påbörja en karriär inom marknadsföring?
Var beredd på att jobba hårt från början. Om du vill lära dig, börja på en start-up eller ett mindre företag, där du får hands-on erfarenhet. Det kommer vara en tuff och utmanande tid, men efteråt kommer de stora företagen att vilja anställa dig på direkten.
Vad är nästa steg i din karriär?
Som Groth Hacking expert på Generali Switzerland sprider jag kunskapen om Groth Hacking till andra delar av företaget världen över. Min dröm är att kunna hjälpa Generali, och andra företag, att förbättra sin förståelse av de behov och viljor som finns hos deras kunder för att förflytta deras tankesätt från insidan-ut till utsidan-in.
I din senaste video som publicerades på Ladiesdrive.tv pratade du om initiativet ”Heroes against Loneliness” som du startade under denna pandemi. Kan du berätta mer om detta?
Med “Heroes against Loneliness” startade vi ett initiativ för att koppla samman människor via telefon som befinner sig i isolering av olika orsaker och som känner sig ensamma på grund av Covid-19 pandemin. Generali Switzerlands initiativet blev sedd som bästa föredöme av det globala huvudkontoret och initiativet har sedan rullats ut i flera olika länder.
Hur påverkas ditt arbete hos Generali Switzerland av den rådande situationen och har du några tips på en marknadsstrategi under en pandemi?
“I en tid som denna, behöver du reagera ännu snabbare, med mer empati och omtanke.”
Vi insåg att Covid-19 krävde att vi skulle behöva förändra oss till en snabbarbetad organisation. Därför lanserade vi ”Heroes against Loneliness’” inom 72 timmar, hjälpte till med träningsövningar att göra hemma tillsammans med vår ambassadör inom löpning – Tadesse Abraham. Vi producerade massor med innehåll om Covid-19 och dess effekt på livförsäkringarna som våra kunder har.