Sverige befinner sig i ett tufft läge.
Regeringen planerar därför att i morgon besluta om en förordningsändring som gör det möjligt för grundskolor att använda fjärr- eller distansundervisning i högstadiet för att undvika trängsel i skolans lokaler eller i kollektivtrafiken.
– Från och med måndag ger regeringen grundskolans huvudmän bättre förutsättningar att hålla högstadiet öppet utan att riskera trängsel i skolan eller i kollektivtrafiken.
De får nu möjlighet att bedriva fjärr- eller distansundervisning så att alla elever inte behöver vara i skolan samtidigt. Detta är ytterligare ett verktyg för att hindra smittspridningen, säger utbildningsminister Anna Ekström.
Beslutet innebär att huvudmannen för en grundskola som är öppen för eleverna kan besluta att använda fjärr- eller distansundervisning i högstadiet för att undvika trängsel i skolans lokaler eller i kollektivtrafiken, om det behövs för att kunna följa Folkhälsomyndighetens föreskrifter, allmänna råd eller rekommendationer som avser sjukdomen covid-19. Motsvarande möjligheter finns sedan tidigare för öppna gymnasieskolor.
Innan fjärr- eller distansundervisning tas till som åtgärd behöver huvudmannen först ha konstaterat att övriga åtgärder inom ramen för det ordinarie regelverket är uttömda. Huvudmannen måste därför i första hand överväga andra möjligheter för att se till att eleverna håller tillräckligt avstånd genom att exempelvis anpassa schemaläggningen, tillfälligt nyttja andra lokaler som är lediga eller förlänga skoldagen på så sätt att vissa elever får undervisning i skolans lokaler på förmiddagen och andra elever får undervisning i skolans lokaler på eftermiddagen.
Huvudregeln i skollagen är närundervisning. Det är också denna undervisningsform som lämpar sig bäst för elever i allmänhet. När det gäller fjärr- eller distansundervisning bör huvudmannen därför även överväga om det är lämpligt att bedriva sådan undervisning med hänsyn till elevernas olika förutsättningar och behov. Vid val av undervisningsform ska huvudmannen också ta hänsyn till att eleverna i grundskolan utan kostnad ska ha tillgång till lärverktyg som behövs för en tidsenlig utbildning och att även elever som får fjärr- eller distansundervisning har rätt till skolmat.