KK-stiftelsen satsar 36 miljoner på forskning inom smarta interaktiva miljöer
Hem Forskning KK-stiftelsen satsar 36 miljoner på forskning inom smarta interaktiva miljöer

KK-stiftelsen satsar 36 miljoner på forskning inom smarta interaktiva miljöer

Publicerat av: Redaktionen

KK-stiftelsen satsar 36 miljoner under sex år på forskning i datavetenskap vid Blekinge Tekniska Högskola.

Målet med forskningen är att ta fram koncept på smarta, interaktiva digitala miljöer med människan i centrum.

Forskningen kommer att genomföras i samarbete med företag för att svara mot de industriutmaningar som finns idag och som vi ser ligger framför oss.

Digitalisering är en del av allas liv och under det senaste decenniet har vi sett tekniker som förstärkt verklighet, virtuell verklighet och utökad verklighet utvecklas. Det har även skett en enorm utveckling inom artificiell intelligens och maskininlärning.

KK-stiftelsen satsar 36 miljoner på forskning inom smarta interaktiva miljöerDessa två trender kommer att ha en enorm inverkan på framtidens digitala samhällen, och visionen om en inneslutande, närvarande och intelligent virtuell miljö öppnar nya möjligheter för att skapa en förbättrad digital värld där användarna står i centrum, så kallade intelligenta verkligheter.

KK-stiftelsen har nu beviljat medel under sex år för en forskningsprofil med namnet Intelligenta verkligheter med människan i centrum.

KK-stiftelsen beviljar totalt 36 miljoner kronor och utöver det finns betydande medfinansiering från företagen och från BTH till det här projektet.

–I det här projektet kommer vi att utveckla koncept och verktyg för intelligenta verkligheter med människan i centrum. Vi vill visa vägen för framtida inneslutande, användarmedvetna och smarta interaktiva digitala miljöer, berättar Veronica Sundstedt, docent i datavetenskap vid BTH, som är den som kommer att leda projektet.

–Projektet kommer även att bidra till att vi kan förnya vårt utbildningsutbud till exempel inom spelteknik, AI, maskininlärning och inom olika immersiva applikationer, menar hon.

Forskningen kommer att ske i samarbete med industrin och resultaten ska ge användare nya sätt att förstå, samarbeta med och styra olika typer av smarta virtuella verkligheter.

–Blekinge Tekniska Högskola har en väl etablerad och konkurrenskraftig forsknings– och utbildningsmiljö inom datavetenskap där detta projekt passar väl in. Vi bedömer att forskningsprofilen har mycket god potential att utveckla internationellt erkänd forskning inom ett spännande och växande område, säger Eva Schelin, vd, KK-stiftelsen. Det är tydligt att industriutmaningarna är utvecklade i dialog med företagen och det finns en stark ambition att i samverkan med företagen utveckla och testa olika lösningar.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information>>